جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوتهای شیر مادر با شیرخشک

تفاوتهای شیر مادر با شیرخشک

فهرست مطالب

تفاوتهای شیر مادر با شیرخشک

از تفاوتهای شیر مادر با شیرخشک  : شیر خشک شاید نیاز تغذی ای کودک را تامین کند، ولی شیر مادر علاوه بر تغذیه، دارای موادی است که مقاومت بدن کودک را در برابر بسیاری از بیماری های عفونی بالا میبرد . نوزاد پروتین و چربی شیر مادر را بهتر از شیر خشک هضم می کند، ترکیبات شیر خشک تا اندازه ای شبیه ترکیبات شیر مادر است، اما مقدار مواد مغذی آن برای همه نوزادان یکسان است. در حالی که شیر هر مادری متناسب با نوزاد خودش است. در نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، اسهال ۳ تا ۴ بار بیشتر رخ می دهد.

تحقیقاتی که با تازگی انجام شده است، از تفاوتهای شیر مادر با شیرخشک نشان میدهد کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند در دوران کودکی دچار اضافه وزن نمی شوند. در حالی که نوزاد شیر خشک خوار در کودکی ۲۰ تا ۳۰ درصد احتمال اضافه وزن خواهد داشت.

نوزادان شیرخوار نسبت به نوزادان شیر خشک خوار، در بزرگسالی کمتر دچار پرفشاری خون و بیماری های قلبی می شوند.

نوزاد وقتی خسته شد، می تواند دیگر سینه مادر را مک نزند و مدتی صبر کند و بعد شروع به مک زدن کند، اما در تغذیه با شیشه شیر این امر ممکن نیست.

در اولین روز تولد، کلستروم که مایعی زرد رنگ و غنی از آنتی بادی است از سینه مادر خارج می شود. این مایع، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از او در مقابل بیماری ها محافظت می کند.

هنگامی که نوزاد سینه مادر را مک می زند، در ابتدا شیر آبکی و شیرین میباشد. بعد از مقداری مک زدن، شیر چرب تر و سفت می شود و احتیاجات نوزاد را برای رشد تامین می نماید.

شیرمادر بر اساس تغییرات آب و هوا تغییر می کند، مثلا در هوای گرم، نوزاد احتیاجی به آب ندارد، زیرا ترکیب شیر مادر تغییر می کند.

شیر مادر دارای مواد مغذی، آنتی بادی، هورمون، آنتی آکسیدان و دیگر موادی است که نوزاد به آن احتیاج دارد.

شیر مادر از مواد مغذی موجود در خون و ذخیره غذایی بدن مادر تامین می شود.

یک مادر سالم روزانه ۶۴۴ تا ۷۵۵ گرم شیر تولید می کند. برای تولید این مقدار شیر، ۵۰۰ کالری انرژی لازم است.

شیر مادر دارای ۳۳۰ میلی گرم کلسیم در هر لیتر است.

تغذیه یک لحظه ی مهم برای تماس مادر و کودک است. گفته می شود شیردهی برای این پیوند ایده آل است، زیرا هنگامی که کودک تان به سینه های تان می چسپد. احساس امنیت و راحتی می کند. تغذیه با شیرمادر به معنای خاصی از نزدیکی به مادر است که در تغذیه با شیرخشک بسیارکم رنگ تر است.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره