جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برگشت خون در سرم علت و راه حل

برگشت خون در سرم

فهرست مطالب

برگشت خون در سرم

یکی از دلایل مهم تجویز سرم برای برخی از بیماران، تزریق دارو و تامین مایع و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن بیمار است. پرستارانی که وظیفه تزریقات وریدی را بر عهده دارند باید دارای مهارت، دانش و تجربه کافی در این زمینه باشند. از تزریق وریدی و سرم برای وارد کردن سریع دارو به بدن بیمار با شرایط بحرانی استفاده می‌شود؛ همچنین در صورتی که بیمار توانایی خوردن و نوشیدن مایعات و دارو را نداشته باشد مواد لازم را از طریق سرم وارد بدن می‌کنند. برگشت خون داخل سرم یکی از عوارض متداول سرم درمانی است که باید پرستاران اقدامات لازم را برای جلوگیری از این عارضه انجام دهند.. باما همراه باشید تا در مورد علت برگشت خون داخل سرم و راه‌حل آن مطالب مفیدی در اختیارتان قرار‌دهیم.

 

وصل سرم در منزل شیراز
وصل سرم در منزل شیراز

 

دلایل برگشت خون در سرم

برگشت خون به سرم و لوله سرم دلایل مختلفی دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم که شامل موارد زیر است:

  • هواگیری نکردن سرم
  • ارتفاع سرم نسبت به بدن بیمار
  • ورود انژیوکت به سرخرگ
  • باز نکردن گارو یا تورنیکت

هواگیری نکردن سرم

بدن ما انسانها هم مانند همه پدیده های طبیعی تحت تاثیر قوانین فیزیک است. به این معنا که تمام قوانین مربوط به فشار مایعات در بدن ما هم حکم میکند. بطور طبیعی درون سیاهرگ های سطحی بدن فشار خون در حد ۸ تا ۱۰ میلیمتر جیوه وجود دارد. وقتی که سرم هواگیری نشود، یعنی لوله سرم با مایع سرم پر نشود، در این حالت فشار درون سیاهرگ از فشار درون لوله سرم، که فقط هوا در آن است، بیشتر میشود و در نتیجه جهت جریان خون به سمت لوله سرم خواهد بود و وارد لوله سرم میشود. در صورتی که اگر سرم به درستی هواگیری شود، بخاطر فشار مایع درون لوله سرم، جریان به سمت درون رگ خواهد بود و مایع وارد رگ میشود.

ارتفاع سرم نسبت به بیمار

باز هم طبق قانون مایعات، اگر سطح یک مایع بالاتر باشد فشار بیشتری دارد. یعنی وقتی که سرم بالاتر از سطح بدن بیمار باشد نسبت به رگ بیمار فشار بیشتری دارد و درنتیجه وارد رگ میشود. اما اگر سرم پایین تر از ناحیه تزریق قرار بگیرد جریان برعکس میشود و خون وارد سرم میشود. این اتفاق معمولا در زمان خروج بیمار از تخت و ایستادن بیمار رخ میدهد که به سادگی و با بستن سرم میتوان از آن جلوگیری کرد.

ورود انژیوکت به سرخرگ

سرخرگها فشار بسیار بیشتری دارند. از طرفی در بسیاری از نقاط بدن سرخرگها و سیاهرگها در کنار هم قرار گرفته اند. به همین دلیل گاهی ممکن است که درهنگام رگ گیری، انژیوکت بجای سیاهرگ وارد سرخرگ بشود. در این موارد خون به سرعت و با فشار وارد لوله سرم خواهد شد. بعلت فشار بالای سرخرگ این اتفاق خواهد افتاد و مهم نیست که سرم هواگیری شده باشد یا نشده باشد، یا اینکه ارتفاع سرم چه اندازه است. در این موارد باید انژیوکت سریعا خارج بشود و فشار مستقیم در محل تزریق اعمال شود.

باز نشدن تورنیکت

قبل از گرفتن رگ، برای اینکه رگها به خوبی نمایان شوند و رگ گیری آسان تر شود، بالاتر از محل تزریق گارو یا تورنیکت بسته میشود. اینکار باعث انسداد رگ ها میشود و خون در سیاهرگها تجمع پیدا میکند و رگ برجسته و قابل لمس و قابل مشاهده باشد. گاهی پس از رگ گیری، اگر پرستار فراموش کند که تورنیکت را باز کند، هنگام وصل سرم به انژیوکت، خون به سرم وارد میشود که دلیل آن فشار بالای درون سیاهرگ است که بخاطر تجمع خون ایجاد شده است. در این مورد با باز کردن تورنیکت مشکل به سادگی برطرف میشود.

تزریقات و تزریق سرم در منزل در شیراز

اگر در هر ساعت از شبانه روز به هر علت به تزریقات و وصل سرم در منزل نیاز داشتید ما در مرکز پرستاری شیراز درمان اینکار را در سریع ترین زمان ممکن توسط پرستاران باتجربه برای شما انجام میدهیم. در سرتاسر شهر شیراز و بشکل شبانه روزی

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره