جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه امیکرون را درمان کنیم؟

فهرست مطالب

راهنمایی درمان امکرون: درین سویه جدید احتمال مراجعه به اورژانس ۳۰ تا ۴۵ درصد و احتمال بستری ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتره ولی در حال حاضرآمار بیماران مبتلا به شدت رو به افزایش است.

راهنمایی درمان امکرون:

درین سویه جدید احتمال مراجعه به اورژانس ۳۰ تا ۴۵ درصد و احتمال بستری ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتره ولی در حال حاضرآمار بیماران مبتلا به شدت رو به افزایش است.

مسئله دیگری که در رابطه به امیکرون به وضوح مشخص است، این است که امیکرون آنتی‌بادی گریز است. Omicron سلول‌ها را محکم‌تر می‌گیرد و در مقابل برخی از آنتی‌بادی‌ها مقاومت می‌کند. این مسئله موجب می‌شود که ویروس مدت زمان بیشتری در بدن باقی بماند و بیشتر از دیگر سویه‌ها، تکثیر شود و انتشار یابد.برای مقابله با امیکرون پروتکلها مثل قبل بازدارنده نیست بلکه دریافت واکسن هم اهمیت دارد وبنا بر سرایت پذیری بالای امکرون نوبت سوم واکسن را هم باید دریافت کرد.

جدید ترین اقدامات توصیه شده در بیماران مبتلا:

هنوز هم داروی پروفیلاکسی در دسترس نیست ولی در اکثر موارد امیکرون بدون علامت(۶۰تا ۷۰ درصد بیمارن بدون علامت هستند) یا خودبخود محدود شونده و به صورت سرماخوردگی می باشد.

در صورتی که فردی واکسیناسیونش انجام شده(حداقل دو دوز)و ریسک فاکتور نداشته باشند در صورت داشتن علائم سرماخوردگی فقط علامت درمانی،مایعات زیاد و استراحت انجام می شود و باید فرد مبتلا تا ۵ روز قرنطینه باشد. این افراد ضرورت به انجام تست پی سی آر ندارند.

این کتگوری از افراد حتی نیاز به مراجعه پزشک ندارند فقط در صورتی که در ادامه بیماری دچار علائم درگیری سیستم تنفسی تحتانی به پزشک مراجعه کنند.

قابل ذکر است که گلودردشدید جای نگرانی نیست،فقط مایعات گرم و مسکن استفاده شود و افرادی که درد ناحیه سینوس و ترشحات پشت حلق اگر خفیف باشد درمان علامتی و اگر تیپیک سینوزیت بود درمان سینوزیت صورت بگیرد

بیماران خفیف(mild):

بیمارانی که سچورشن بالای ۹۵ دارند ولی تنگی نفس نداشته باشن و تنفس کمتر از ۳۰ داشته باشند،

درین بیماران ما به دو دسته از افراد درمان سه روزه با رمدسیویر ب صورت سرپایی توصیه میکنیم:

گروه اول:افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند به طور مثال افرادی که شیمی درمانی می شوند یا سابقه پیوند و بعضی از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند.

گروه دوم:افراد با ریسک بالا که واکسن نزدند مثلا بیماران فشار خون،دیابت یا مشکلات ریوی یا کلیوی و کبدی…یا بالای۶۵ سال دارند،افرادی که اضافه وزن دارند و تمام مادران باردار در صورتی که در ۷ روز اول درگیری خفیف داشتن با سطح اکسیژن ۹۵ درصد نیاز به رمدسیویر دارندولی نیاز به بستری شدن نیست.قابل ذکر است هر دو گروه ذکر شده اگر از قبل واکسن دریافت کردند نیاز به رمدسیویر ندارند.

چه بیمارانی نیاز به بررسی دارن؟

افرادی که سطح اکسیژن ۹۰ تا ۹۴ دارند ودرگیری ریه ها کمتر از ۵۰ درصد باشد،اگر این بیماران علائمی مانند تنگی نفس و احساس فشار و درد قفسه سینه داشته باشند درین حالت نیاز به انجام تست PCR داشته و بر اساس شرایط بالینی آزمایشات لابراتواری برای ارزیابی بیشتر قابل انجام است.تمامی این بیماران با داشتن علائم فوق کاندید بستری بوده و اولین اقدامات اکسیژن درمانی و اصلاح آب و الکترولیت بعد از بستری میباشد،این بیماران برای ۱۰ روز از امپول دگزامتازون ۸ میلی گرام روزانه و تزریق رمدسیویر(در صورتیکه بیشتر از ده روز علائم نگذشته باشد) به مدت ۵ روز در بیمارستان انجام می شود.

نکته مهم و قابل ذکر طبق گزارشات اخیر درصورت عدم وجود شواهد DVT(ترومبوز وریدی عمقی)یا PTE استفاده از دوز درمانی ضد انعقاد ها در هیچ مرحله ای از بیماری توصیه نمی شود.

حالت شدید( SEVER):

درین حالت اکسیژن زیر ۹۰ بوده و رت تنفس(RR) بیمار بالای ۳۰ و درگیری ریه بالای ۵۰ درصد میباشد.تمام بررسی ها و درمان درین حالت پیروی از نوع متوسط بیماری می باشد به علاوه:

در صورت افت شدید اکسیژن و CRP بالای ۷۵ در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول به بیماران توسیلوزوماب توصیه می شود.

۸میلی/ Kgتا ماکزیمم ۸۰۰ میلی ،در صورت عدم جواب دهی ۴۸ ساعت بعد یکبار دیگه تکرار شود.

داروهای مصرفی در بیماران بدحال:

بیمارانی که در آی سی یو بستری هستند و اکسیژن را ب صورت NIVدریافت می کنند دوای انتخابی باریسستینیپ بوده ولی پالس کورتون به بیمارانی داده می شود که به هر دلیلی داروهای دیگه قابل استفاده نباشد.

مرحله شدید( CRITICAl):

درین مرحله شاهد علائم نارسایی تنفسی(علیرغم اکسیژن درمانی غیرتهاجمی)یا بروز شاک سیپتیک یا نارسائی چند ارگان خواهیم بود

درمان این بیماران داروهای دسته severمی باشد برعلاوه ی حمایت تنفسی ولی قابل ذکر است که در این بیماران به دلیل عدم تاثیر گزاری انتوبه و داروی رمدسیویر توصیه نمی شود.

در بیماران با ریسک بالا داروی پاکسلووید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری داده می شود،طبق آخرین تحقیقات پاکسلووید ۸۸ در صد مانع از پیشرفت بیماری شده ولی باید مراقب تداخلات داروی بود،در صورت استفاده نادرست می تواند باعث افزایش یا کاهش سطح سرمی شده یا حتی کشنده باشد.این دارو مورد تایید کمیته ی علمی کرونا بوده ولی هنوز شرکت های داخلی این دارو را وارد بازار نکردند به این دلیل در گایدلاین های کشوری هنوز وارد نشده است.

داروی بعدی مونلوپراویر با تاثیرات ۳۰ درصد هست،ولی در بیماران دیابتی یا افرادی که لود ویروس پایین باشد اثرگزار نبوده و به دلیل مصرف آن باعث موتاسیون میشود جزو پرتکل درمانی نمی باشد.

پس در بیماران پرخطردر مرحله ی خفیف، برای جلوگیری از پیشرفت لاین اول پاکسلووید و لاین بعد رمدسیویر سه روزه هست

کلام آخر:

درموردمدت زمان قرنطینه ۵روز کافی می باشد و ۵ روز بعدی اگه علامتی موجود نبود فرد مبتلا باماسک میتواند به محل کارحاضر شود ولی هنوز در گایدلاین کشوری قرنطینه ده روز هست و منتظرنتایج تحقیقات بیشتر هستیم.

درمورد افتراق از آنفلوانزا درنوع خفیف نیازی به آزمایش نیست چون درمان هردو یکی می باشد ولی اگه بیمار بستری شد تست آنفلوانزا ضرورت هست.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره