جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فیزیوتراپی بیمار مبتلا به سکته مغزی در منزل

  • خانه
  • فیزیوتراپی بیمار مبتلا به سکته مغزی در منزل

فهرست مطالب

فیزیوتراپی بیمار مبتلا به سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی بیمار مبتلا به سکته مغزی با روش های الکتروتراپی و تکنیک های دستی و تمرینات انجام می شود.شیراز درمان خدمات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل را توسط فیزیوتراپیست های حرفه ای و با تجربه انجام می دهد.
سکته مغزی یک بیماری خطرناک است که در اثر مسدود شدن یا پارگی رگ های مغز رخ می دهد. بر اساس آمارها از هر ۶ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سکته مغزی می شود.

این بیماری می تواند عواقب فراوانی برای مبتلایان داشته باشد یا حتی منجر به مرگ آنان شود. در جهان هر ۶ ثانیه یک نفر به علت سکته مغزی فوت می کند. این بیماری سومین دلیل مرگ و میر در دنیا و یکی از دلایل اصلی ناتوانی طولانی مدت است.

افرادی که دچار سکته مغزی می شوند با مشکلاتی مانند ناتوانی در حس کردن و حرکت مواجه خواهند شد. درد داشتن و سوزش اندام ها هم مشکلات بعدی هستند. بسیاری از این مشکلات با فیزیوتراپی در منزل برطرف می شود.

متاسفانه میانگین سن مبتلایان به بیماری سکته مغزی در کشور ما ۱۵ سال پایین تر از دیگر کشورها است و این بیماری حتی در جوانان سی و چند ساله یا در موارد نادر در افراد ۲۰ ساله نیز گزارش داده شده است.

بنابراین باید به خوبی با این بیماری آشنا باشیم تا با تغییر سبک زندگی و اقدامات پیشگیرانه، از ابتلا به سکته مغزی در امان بمانیم.

همچنین با شناخت علائم این بیماری، به سرعت فرد بیمار را شناسایی کرده و برای جلوگیری از صدمات مغزی بیشتر، اقدامات درمانی را آغاز کنیم.

در انتها باید با وظایف و رفتار صحیح با بیماران مبتلا به سکته مغزی آشنا باشیم تا بتوانیم در صورت لزوم پرستار و همراه خوبی برای این بیماران باشیم.

در ادامه تمامی نکات مربوط به سکته مغزی و یکی از مهم ترین بخش های درمان بیماران که فیزیوتراپی نام دارد را شرح خواهیم داد.

سکته مغزی چطور اتفاق می افتد ؟

سراسر مغز انسان پوشیده از مویرگ های باریکی است که وظیفه رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بافت مغز را بر عهده دارند.

در صورتی که به دلایل متفاوتی مانند وجود لخته خون در سیستم گردش خون، انسداد رگ ها به دلیل کلسترول بالای خون یا پارگی رگ به دلیل فشار خون بالا و… رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بخشی از مغز قطع شود.

در کارکرد مغز اختلال ایجاد می شود و قسمتی از مغز که با عدم خون رسانی مواجه شده، دچار آسیب بسیار جدی خواهد شد. به این عارضه سکته مغزی گفته می شود.

در صورتی که سکته در اثر انسداد رگ رخ دهد از نوع ایسکمیک و درصورتی که سکته مغزی نتیجه پارگی رگ باشد از نوع هموراژیک است.

سکته مغزی می تواند کشنده باشد و در صورت زنده ماندن بیماری نیز عوارض بسیاری به دنبال خواهد داشت. با توجه به سن بیمار، مدت زمان رسیدن به بیمارستان و تشخیص بیماری و شدت سکته که عوامل تاثیر گذار بر میزان آسیب های مغزی هستند.

ممکن است بیمار دچار عوارض مختلفی شود که شایع ترین آن فلج موقت یا دائم در اندام های یک سمت بدن است.

خوشبختانه فیزیوتراپی سکته مغزی در کنار درمان های دارویی می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از این عواض بکاهد و حتی بسیاری از بیماران مجددا قادر به حرکت دادن اندام ها و بازگشت به زندگی عادی خود خواهند شد.

علائم سکته مغزی

سکته مغزی دارای نشانه های مختلفی است که ممکن است طی چند دقیقه یا بلافاصله پس از انسداد رگ مغز نمایان شوند. با شناسایی این علائم می تواند از بروز آسیب های مغزی بیشتر به فردی که دچار سکته مغزی شده است، جلوگیری نمایید. برخی از این نشانه ها به شرح زیر است :

• فلج شدن ناگهانی بخشی از بدن
• بروز تاری یا دوبینی در یک یا هر دو چشم
• بوجود آمدن ضعف ناگهانی در قسمت هایی از بدن شخص مثل صورت، دست ، پا و بخصوص در یک سمت بدن.
• مشکل در صحبت کردن یا درک کردن آن
• مشکل در راه رفتن، گیج شدن ناگهانی ، نداشتن تعادل در حرکات و راه رفتن، زمین خوردن
• سردرد ناگهانی و شدید بدون داشتن علت مشخص به همراه استفراغ یا تغییر در هوشیاری به خصوص سر درد یک طرفه و ضربان دار
• حساسیت به نور
• حساسیت به صدا
• بیهوش شدن فرد

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل نیز درست مانند کاردرمانی در محیط خانه و با مراجعه فیزیوتراپ به محل زندگی بیمار میسر است.فیزیوتراپی در منزل یکی از خدمات اصلی شیراز درمان است. در فیزیوتراپی به فرد بیمار که دچار مشکل سکته مغزی شده است آموزش داده می شود که چطور با بعضی حرکات و روش های درمانی بتواند ناحیه ای از بدن را که دچار فلج شده است، دوباره استفاده کند و چگونه بتواند از قسمت های دیگر بدن که سالم هستنند برای جایگزینی بخش های دیگر استفاده کند. اکثر بیماران سکته مغزی ممکن است در چند هفته یا ماه اول سلامتی خود را دوباره بدست بیاورند و کسانی هم نتوانستند در این مدت به نتیجه برسند، نباید ناامید شوند و به درمان خود ادامه دهند. فیزیوتراپی سکته مغزی بعد از مدتی تمام می شود. اما خود بیمار باید آموزش های فیزیوتراپی را یاد بگیرد تا بدون نیاز به فیزیوتراپ و درساعات متفاوتی از روز درمان خود را انجام دهد.
فیزیوتراپی برای عادی کردن کنترل ماهیچه ها و بازگشت وضعیت بیمار به حالت عادی کمک می کند. فیزیوتراپی باید خیلی زود پس از سکته مغزی در منزل یا بیمارستان شروع شود. فیزیوتراپ در اولین جلسه بیمار را ارزیابی می کند و برنامه اصلی درمان را با توجه به وضعیت بیمار مشخص می کند.ممکن است.فیزیوتراپ از ماساژ عضلات یا تمرینات کششی، در کنار تمرین درمانی استفاده کند. در برخی موارد نیز برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل به دستگاه هایی نیاز است که فیزیوتراپ آن ها را به منزل بیمار می برد تا درمان به بهترین شیوه ممکن انجام شود.

عواملی که بر میزان کیفیت درمان فیزیوتراپی بیماران سکته مغزی موثر است :

• تاکید داشتن بر انجام دادن منظم تمرین
• آموزش دادن نکات تمرین درمانی به بیمار و همراهانش
• درمان های دارویی
• همکاری کردن خود بیمار
• تکرار کردن تمرینات در منزل توسط بیمار و خانواده بیمار
• داشتن انگیزه بیمار برای درمان
• میزان امید به زندگی
همچنین ممکن است بنا به صلاح دید فیزیوتراپ، فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی علاوه بر درمان های فیزیکی با روش های دیگری نیز دنبال شود. بعضی از این روش ها در لیست زیر نام برده شده اند:
• شاک ویو
• تیپینگ
• الکترواکوپانکچر
• تحریکات الکتریکی نظیر تنس آی اف، اف ای اس و…
• ایر کامپرشن
• لیزر تراپی
• و…
   

روند درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی تنها روش درمان برای مبتلایان سکته مغزی نیست و افرادی که دچار سکته مغزی می شوند به طور مرتب توسط پزشک چکاپ شده و تحت درمان های دارویی قرار دارند. با این وجود انجام منظم جلسات فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی دارد. معمولا بدن بیماران در روزهای نخست پس از سکته مغزی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. البته شدت بی حس شدن بدن به شدت سکته بستگی دارد. اما بسیاری از افراد قادر به جویدن تکه های غذا نیستند یا حتی نمی توانند سر خود را به صورت متعادل روی گردنشان حفظ کنند. همچنین نشستن و راه رفتن برای آنان غیر ممکن است. اما روند درمان بیماران نسبتا سریع است و در شش ماه اول درمان با فیزیوتراپی، کاردرمانی، توانبخشی و… که تقریبا به صورت هم زمان انجام می شوند، بیمار بخش قابل توجهی از توانایی های حرکتی خود را باز می یابد. در ابتدا تمرکز بر روی نشستن است که هم زمان با حفظ سر روی گردن انجام می شود. البته پزشک به طور هم زمان روی حرکت دادن دست و پای بیمار نیز کار می کند تا عضلات این قسمت ها تحلیل نروند. در این مرحله بیمار بسیاری از تمرینات را به صورت خوابیده انجام می دهد.
در مرحله بعد، هنگامی که بیمار قادر به نشستن باشد، تمرکز درمان روی حرکت دادن کلی است و همچنین ایستادن بیمار خواهد بود. دراین مرحله فیزیوتراپ راهکارهایی به بیمار آموزش می دهد که با انجام آن ها می تواند با صرف انرژی کمتر و آسان تر روی پاهای خود باایستد و تعادل خود را حفظ کند. در این مرحله مراقب باشید بیمار حین انجام تمرینات وزن خود را روی هر دو پا پخش کند، نه فقط پای سالم. بیمار در این مرحله می آموزد که با واکر یا عصا قدم بردارد.
در مرحله بعد راه رفتن بدون عصا به بیمار آموزش داده می شود و بر حرکت کلی انگشتان دست تمرکز بیشتری می شود. بدین ترتیب بیمار قادر به انجام بسیاری از امور شخصی خود خواهد بود و اعتماد به نفس و امید کافی را برای دنبال کردن تمرینات باز می یابد تا در پایان بتواند انگشتان خود را حرکت دهد و بدون مشکل راه برود.
البته فراموش نکنید که برخی صدمات ماندگار هستند و بسته به میزان آسیب مغزی ممکن است چنین نتایجی به طور کامل حاصل نشوند.

فیزیوتراپی سکته مغزی خفیف

یکی از مهترین سکته ها که در سالمندان روی میدهد سکته مغزی خفیف است.سکته ی مغزی خفیف (ministroke) یک نوع حمله موقت است که به عنوان حمله ایسکمیک موقت شناخته می شود. و زمانی اتفاق می افتد که بطور موقت به قسمتی از مغز فرد خونرسانی نمی شود.علائم این نوع سکته هم موقت است و معمولا بعد از ۲۴ ساعت از بین میرود.در بعضی مواقع سکته مغزی بسیار شدید است و باعث بوجود آمدن ناتوانی ها و ضعف هایی میشود. در این صورت بهتر است فرد فیزیوتراپی شود که عضو آسیب دیده به وضعیت قبلی برگردد.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

درخواست مشاوره