جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لوله سینه ای یا چست تیوب چه کاربردی دارد؟

لوله سینه ای

فهرست مطالب

آیا می‌دانید چست تیوب برای چیست؟ انواع چست تیوب (لوله سینه‌ای) ابزار پزشکی حیاتی که برای تخلیه سریع و موثر هوا، مایعات یا ترشحات از فضای پلور (فضای بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه) به کار می‌رود. با استفاده از تکنولوژی پیشرفته لوله گذاری برای تخلیه ریه بیماران می‌توانند به سرعت نفس بکشند، از درد و فشار قفسه سینه رهایی یابند و از عوارض جدی تنفسی جلوگیری کنند. کاربرد چست تیوب باعث ایجاد نقش مهم در بهبود کیفیت زندگی و سلامت بیماران شده است. کشیدن اب ریه با چست تیوب قابلیت اطمینان بالا و کاربرد آسان دارد و سلامت و آرامش بیمار را با خود به همراه دارد.

از چست تیوب و مراقبت های پرستاری آن چه می‌دانید؟ به نظر شما زمان تعویض پانسمان چست تیوب چه موقع است؟ برای دانستن عوارض چست تیوب در ادامه با ما همراه باشید.

چست تیوب چیست؟

لوله سینه اي یا چست تیوب یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر است که جهت تخلیه ترشحات در فضاي بین ریه ها و قفسه سینه که به آن جنب می گوییم گذاشته می شود.درحالت معمول مقدر کمی مایع در این فضا وجود دارد این مایع به حرکت ریه ها بدون سایش در حین تنفس کمک می کند ، اما ورود کمی از هوا ، خون ،چرك و غیره ناشی ازآسیب و یا عمل جراحی به فضاي جنب میتواند از اتساع کامل ریه ها جلوگیري نماید .روي هم خوابیدن کامل و یا نسبی ریه ها تنفس را با مشکل مواجه کرده و می تواند منجر به ایست تنفسی شود . قرار دادن یک لوله سینه اي درفضاي جنب که به آن چست تیوب گفته می شود باعث تخلیه ترشحات شده وبه راحتی بیمارکمک می کند.

چست تیوب برای چیست؟

چست تیوب برای تخلیه هوا، خون، چرک یا سایر مایعات از فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه به کار می‌رود.

عکس چست تیوب ریه
عکس چست تیوب ریه را می توانید مشاهده نمایید.

فرآیند لوله گذاری برای تخلیه ریه به منظور بهبود تنفس و جلوگیری از فشرده شدن ریه‌ها انجام می‌شود. کاربرد چست تیوب شامل درمان پنوموتوراکس (تجمع هوا در فضای پلور)، هموتوراکس (تجمع خون در فضای پلور)، امپیم (تجمع چرک در فضای پلور) و پوسوراکس (تجمع مایعات در فضای پلور به دلایل مختلف) است.

آشنایی با کاربرد چست تیوب

چست تیوب برای تخلیه هوا، خون، چرک یا سایر مایعات ریه به کار می‌رود و به طور کلی به بهبود تنفس و کاهش درد و ناراحتی بیمار کمک می‌کند و از عوارض جدی تنفسی جلوگیری خواهد کرد.

  • پنوموتوراکس (Pneumothorax) برای تخلیه هوا و پیشگیری از فشرده شدن ریه‌ها
  • هموتوراکس (Hemothorax) برای تخلیه خون از فضای پلور که ممکن است در اثر ضربه یا جراحی ایجاد شده باشد
  • امپیم (Empyema) برای تخلیه چرک ناشی از عفونت در فضای پلور
  • پوسوراکس (Pleural Effusion) برای تخلیه مایعات اضافی که ممکن است به علت نارسایی قلبی، عفونت‌ها، یا سرطان تجمع یافته باشد
  • پس از جراحی قفسه سینه: برای جلوگیری از تجمع مایعات و هوا در فضای پلور و کمک به بهبودی سریع‌تر بیمار

معرفی انواع چست تیوب

انواع مختلف چست تیوب وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای خاص طراحی شده‌اند و انتخاب نوع مناسب لوله سینه‌ای به شرایط بالینی بیمار، نوع مایعی که باید تخلیه شود و تجربه و ترجیح پزشک بستگی دارد. در ادامه به معرفی انواع چست تیوب می‌پردازیم:

انواع چست تیوب

چست تیوب سیلیکونی

چست تیوب سیلیکونی از سیلیکون نرم و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند و برای تخلیه مایعات و هوا مناسب می‌باشد. از ویزگی‌های ان میتوان به مقاومت خوب در برابر عفونت و تحریک کمتر در بافت‌های بدن اشاره کرد.

چست تیوب PVC (پلی‌وینیل کلراید)

چست تیوب PVC از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند. با این حال تحریک بیشتری در مقایسه با تیوب‌های سیلیکونی در بدن ایجاد می‌کنند.

چست تیوب خاردار

چست تیوب خاردار دارای سوزن تروکار هستند که به کمک آن می‌توان تیوب را به طور مستقیم و با دقت بیشتری وارد فضای پلور کرد. لوله سینه‌ای خاردار برای تخلیه سریع و اورژانسی مناسب هستند.

چست تیوب کوچک

چست تیوب کوچک به نسبت نوع سنتی آن اندازه کوچکی دارند و نازک‌ترند. این نوع برای تخلیه مایعات پلورال مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار دادن آن راحت‌تر و با درد کمتری همراه است.

چست تیوب فلزی

چست تیوب فلزی یا Metal Chest Tubes در جراحی قلب و عروق استفاده می‌شود و از جنس فلز ضدزنگ ساخته شده‌اند. لوله سینه‌ای فلزی دارای مقاومت بالا و قابلیت استریل شدن مکرر می‌باشد.

چست تیوب مخصوص نوزادان و کودکان

چسب تیوب مخصوص نوزادان اندازه کوچک دارند و بسیار انعطاف پذیرند و به طور خاص برای استفاده کودکان طراحی شده‌اند.

لوله سینه ای چگونه داخل قفسه سینه گذاشته می شود؟

گذاشتن لوله سینه ای ممکن است بربالین بیمار صورت گیرد ولی اصوال این کار در اتاق عمل انجام می شود.درشرایط بدون بیهوشی ، پزشک با استفاده از داروي بی حسی موضعی ، منطقه مورد نظر در قفسه سینه را بی حس و با استفاده از یک برش کوچک چست تیوب را وارد فضاي جنب نموده و بلافاصله به سیستم تخلیه وصل می کند . سپس لوله به جاي خود بخیه میشود وبا گاز استریل کاملا پانسمان می گردد.
به توصیه هاي زیر توجه نمایید:
• آرامش خود را در حین گذاشتن چست تیوب حفظ کنید.
• ازحرکتهاي ناگهانی و سرفه پرهیز کنید.
• ممکن است نیاز باشد به پهلو خوابیده و یا در وضعیت خاصی قرار گیرید به توضیحات پزشک توجه نموده و با وي همکاري نمایید.
• درصورت لزوم پس ازگذاشتن لوله سینه ای به شما مسکن و آنتی بیوتیک با تجویز پزشک داده خواهد شد.
• جهت بررسی محل قرارگیري چست تیوب قبل و بعد از گذاشتن آن یک عکس رادیو گرافی گرفته می شود.
• هنگام استراحت مراقب گرفتگی و خم شدن لوله باشید و برروي آن دراز نکشید
• درصورت مشاهده هرگونه نشت هوا و یا خروج ترشحات ازلوله به خارج از سیستم تخلیه به پرستار خود اطلاع دهید.
• در صورت مشاهده حبابهاي هوا داخل مخزن ترشحات – که به آن چست باتل گفته می شود – به پرستار خود اطلاع دهید.
• درصورت جدا شدن ناگهانی لوله از سیستم تخلیه بلافاصله لوله رابا استفاده از گیره مخصوص که به آن کلمپ گفته می شود بسته و به پرستار اطلاع دهید.
• اگر کلمپ وجود نداشت لوله را با دست به گونه اي خم کرده و تا بزنید که هوا وارد آن نشود و بلافاصله به پرستار خود اطلاع دهید.
• درصورتیکه چست باتل دسته دارد از آن جهت جابجایی استفاده کنید.
• ازلوله ها به عنوان دستگیره چست باتل در هنگام جابجایی استفاده نکنید.
• اگر چست باتل دسته ندارد ، چست باتل را داخل کیسه مخصوص گذاشته و حمل کنید.
• توجه کنید که چست باتل باید همیشه پایین تر ازسطح لوله سینه ای باشد.
• به طور معمول سطح مایع موجود درمسیر لوله با هرنفس باال و پایین می رود که نشان دهنده ي کارکردن چست تیوب است.
• هنگامی که بیدار هستید ۸.۷ بار درساعت سرفه کنید و نفسهاي عمیق انجام دهید این کار به خروج ترشحات کمک فراوانی می کند.
چست تیوب

کشیدن اب ریه با چست تیوب چگونه امکان پذیر است؟

در وحله اول بیمار را باید اماده کرد که بهتر است بیمار به حالت نیمه نشسته یا خوابیده قرار گیرد. پوست ناحیه‌ای که قرار است چست تیوب وارد شود همانند فرایند وصل سرم و تزریقات در منزل شیراز ضدعفونی شده و بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.
سپس پزشک یک برش کوچک روی پوست قفسه سینه ایجاد می‌کند.
چست تیوب از طریق برش به داخل فضای پلور وارد می‌شود. از یک گیره برای کمک به هدایت تیوب به داخل استفاده می‌شود.
پس از وارد کردن تیوب به فضای پلور، آن را به دستگاه تخلیه متصل می‌کنند. این دستگاه می‌تواند ظرف تخلیه با سیستم آبی یا یک پمپ تخلیه باشد که به تخلیه مایعات از فضای پلور کمک می‌کند.
پزشک و پرستار وضعیت بیمار و عملکرد چست تیوب را به دقت پایش می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که مایعات به درستی تخلیه می‌شوند و هیچ نشتی یا عفونتی وجود ندارد.
پس از تخلیه کامل مایعات و بهبود وضعیت بیمار، چست تیوب به دقت برداشته شده و محل برش بخیه زده می‌شود.

اوسیلاسیون چست تیوب چیست

اوسیلاسیون چست تیوب به نوسانات و حرکت‌های تیوب در داخل فضای پلور و یا سیستم تخلیه اشاره دارد. نوسانات ایجاد شده به دلیل تغییرات فشار در فضای پلور هنگام تنفس بیمار اتفاق می‌افتد. اوسیلاسیون چست تیوب در محفظه تخلیه مشاهده می‌شود که مایع یا هوا درون آن با هر نفس بیمار نوسان می‌کند. نوسانات ایجاد شده می‌تواند به صورت حرکت مایع یا حباب‌های هوا مشاهده شود. اوسیلاسیون چست تیوب نشان‌دهنده عملکرد صحیح سیستم تخلیه و ارتباط بین فضای پلور و سیستم تخلیه است. به طور کلی اوسیلاسیون به معنی حرکت مایع یا هوا درون تیوب به سمت بالا و پایین با هر نفس بیمار است. وجود اوسیلاسیون نشان می‌دهد که تیوب به درستی در فضای پلور قرار دارد و سیستم تخلیه به خوبی کار می‌کند. اما عدم وجود اوسیلاسیون نشان‌دهنده انسداد تیوب یا عدم اتصال صحیح آن به فضای پلور می‌باشد.

اوسیلاسیون چست تیوب
همچنین اوسیلاسیون چست تیوب به کمک اجاره تخت بیمارستانی در شیراز به ویزیت پزشک در منزل شیراز کمک می‌کند تا تغییرات در وضعیت تنفسی و فشارهای داخل پلور را به دقت مانیتور و نظارت کنند. به طور خلاصه اوسیلاسیون چست تیوب یک نشانگر مهم برای عملکرد صحیح سیستم تخلیه و وضعیت بیمار است که نیاز به نظارت دقیق و مستمر دارد.

عوامل تاثیرگذار بر اوسیلاسیون

  1. مایع یا هوا می‌تواند بر شدت و نوع اوسیلاسیون تاثیر بگذارد.
  2. نفس‌های عمیق‌تر می‌توانند باعث اوسیلاسیون بیشتر شوند.
  3. محل قرارگیری تیوب در داخل فضای پلور می‌تواند بر اوسیلاسیون تاثیر بگذارد.
  4. اگر تیوب مسدود شود اوسیلاسیون متوقف می‌شود که نیاز به بررسی و رفع انسداد دارد.
  5. نشتی هوا از تیوب می‌تواند الگوی اوسیلاسیون را تغییر دهد.

چست تیوب و مراقبت های پرستاری چگونه انجام می‌شود؟

مراقبت از چست تیوب و مراقبت های پرستاری نیاز به دقت و دانش کافی دارد تا از عملکرد صحیح آن و جلوگیری از عوارض جانبی اطمینان حاصل شود. آماده سازی محل، وارد کردن تیوب و همچنین تثبیت آن از مراحل مهمی است که باید با دقت فراوان انجام گیرد. بعد انجام لوله گذاری برای تخلیه ریه محل ورود تیوب باید به طور مرتب از نظر علائم عفونت، قرمزی، تورم و ترشح توسط پرستار خصوصی در منزل شیراز بررسی شود. دقت به نوسانات یا اوسیلاسیون چست تیوب به طور منظم و تنظیم عملکرد صحیح دستگاه از دیگر موارد مهم است. توصیه می‌شود حتما زمان تعویض پانسمان چست تیوب رعایت شود و تعویض آن به درستی انجام گیرد. هر گونه تغییر در وضعیت بیمار، مانند افزایش درد، تب یا تغییرات در تنفس باید به سرعت گزارش شود و در مواقعی اقدام به اجاره اکسیژن ساز در شیراز گردد.

چست تیوب چگونه خارج می شود؟

• خروج چست تیوب فقط چند ثانیه زمان می برد.
• درصورت لزوم براي شما مسکن تجویز می شد.
• به پهلو خوابیده و در وضعیت مورد نظر پزشک قرار بگیرید
• ابتدا بخیه ها کشیده می شود . پس از آن پزشک از شما می خواهد که یک نفس عمیق کشیده و نفس خود را تا زمان خروج لوله از قفسه سینه نگهدارید.
• چست تیوب خارج شده و ناحیه پانسمان می شود
• پانسمان محل جست تیوب را تا معاینه مجدد توسط پزشک باز نکنید.
• خروج هر نوع مایع چرکی و خیس شدن پانسمان راگزارش دهید.

عوارض چست تیوب چیست؟

استفاده از چست تیوب اگرچه بسیار مفید و ضروری است اما شاید با برخی عوارض همراه باشد که در ادامه نوشته شده است:

  1. عفونت
  2. نشتی هوا
  3. درد و ناراحتی
  4. خون ریزی
  5. آسیب به اندام‌های داخلی
  6. جابجایی تیوب و نیاز به تنظیم مجدد یا تعویض آن
  7. تجمع مجدد مایعات یا هوا
  8. انسداد تیوب

برای کاهش خطر عوارض چست تیوب مانند اجاره دستگاه زردی نوزاد در شیراز باید توسط پزشک متخصص با رعایت دقیق اصول بهداشتی و فنی قرار گیرد و پس از آن نیز مراقبت‌های لازم انجام شود.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره