جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری کلیه رنال سل کارسینوم

فهرست مطالب

وظایف کلیه

یکی از اصلی ترین وظایف کلیه بیرون راندن مواد زاید تولید شده بر اثر متابولیسم و یاخورده شده، می باشد. کنترل حجم و ترکیبات مایعات بدن نیز از کارکردهای کلیه میباشد. قسمت عمده حفظ تعادل بین میزان دریافت و میزان دفع در مورد آب و تقریباًتمای الکترولیت های بدن بر عهده کلیه ها می باشد.کلیه ها مهم ترین وظیفه خود را با تصفیه پلاسما و برداشت مواد از فیلترا بسته به نیازهای بدن انجام می دهند. کلیه های با دفع مواد ناخواسته به توسط ادراربدن را تمیز کرده ومواد مورد نیاز را به خون بازمی گردانند.

رنال سل کارسینوم یا بیماری کلیه :

عبارت است از یك نوع سرطان کلیه که از قشر کلیه سرچشمه میگیردو حدود%۸۱-۸۵ کل تومورهای کلیه راشامل میشود. این نوع سرطان معمولا در افراد بالا ۵۱ سال و در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد. کشنده ترین تومور دستگاه ادراری است که منجر به متاستاز(گسترش ومهاجرت سلولهای سرطانی از یك بافت به بافتهای دیگر( می شود. این تومور ممکن است وریدهای کلیوی و غدد لنفاوی اطراف آن را گرفتار کند و می تواند به ارگان های بسیاری متاستاز بدهد. ولی شایع ترین محل متاستازها ریه-کبد- کلیه مقابل- استخوان و حتی مغز می باشد مبتلایان به این توده در معاینات ۴۰ تا۵۰ درصد درد پهلو دارند- ۲۰تا ۳۰ درصد توده های شکمی حین معاینه قابل لمس است و در صورت متاستاز به سایر ارگان های بیمار، سرفه های ناشی از متاستاز ریه- دردهای استخوانی- تشنج – سردرد و فشار خون باال مالحظه می شود.

علل:
بیشتر مسائل شغلی و محیطی(افرادی که با رنگ سر و کار دارند)- محیط هایی که از دود سیگار اشباع باشد- ناهنجاری های کروموزومی و علل ژنتیکی به طور نسبی زنان و مردان را در معرض این بیماری قرار می دهد.

روش های تشخیص:
یافته های آزمایشگاهی این بیماران معمولابه صورت آنمی(کم خونی) است. همچنین کاهش آهن و خون در ادرار نیز ملاحظه می شود. ساده ترین تشخیص در مراحل اولیه روش غیر تهاجمی یعنی سونوگرافی و تشخیص قطعی با سی تی اسکن است. همچنین گرفتن عکس رنگی از کلیه ها و در نهایت استفاده از ام آر آی به تشخیص بیماری کمك می کند.

رنال سل کارسینوم1

علائم بالینی
• وجود یك توده سفت در شکم یا پهلوها
• قرمز یا تیره شدن ادرار در اثر خونریزی از تومور اگر تومور آن اندازه بزرگ شود
• درد شکمی
• کاهش وزن و اشتها
• تب خفیف و مداوم وتعریق
• خستگی و ضعف فزاینده
• سایرعلایم سیستمیك ناشایع تر اعم از دردهای استخوانی،عالئم ریوی،فشارخون،اختالالت کبدی، بالا بودن کلسیم خون ،کمخونی ،دیابت و
• اختلالات نورولوژیکی

درمان :
پیشرفت بیماری نسبت به ۱۰سال گذشته بسیاربهبودیافته است.اگر تومور قبل از این که به سایر نقاط بدن گسترش یابد شناسایی شود،معمولاباجراحی قابل معالجه است .
درمان این تومور در صورتی که در خود کلیه باشد جراحی است. اگرهم تومور در ۲ کلیه بیمارایجاد شده باشد پزشك مجبور است قسمتی از هر ۲ کلیه را بر دارد. حال آن که سایر روش ها استفاده از رادیوتراپی و شیمی درمانی است اما به طور کلی درمان انتخابی برداشتن کلیه با روش جراحی رادیکال نفرکتومی است درصورت گسترش به سایر اعضای بدن ، درمان شامل در آوردن کلیه یا در آوردن قسمتی از آن در بعضی از بیماران و در آوردن گره های لنفاوی منطقه ای است .امکان دارد پس از جراحی ، اقداماتی چون اشعه درمانی ، شیمی درمانی و ایمنی درمانی انجام گیرند. امکان دارد داروهای ضد سرطان تجویز شوند (شیمی درمانی ). هم اکنون درمان های جدیدی مانند واکسن تحت مطالعه قرار دارند و ممکن است نتایج درمانی را بهبود بخشند.
بیمارانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های کلیوی دارند برای کنترل وضعیت کلیه ها یشان حتمأ باید به طور دوره ای به پزشك مراجعه نمایند تا با تشخیص به موقع روند درمان،ساده تر پیش رود.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره