جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سندروم روده تحریک پذیر و درمان آن

فهرست مطالب

سندروم روده تحریک پذیر:
این بیماری نوعی اختلال در عملکرد روده که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ ، اسهال و یبوست متناوب ظاهر می‌شود که در افراد مختلف یکی از این دو می تواند غالب باشد.

۴نوع سندروم روده تحریک پذیر وجود دارد:
۱. نوع IBS-D که اسهال در آن غالب است.
۲. نوع IBS-C که یبوست غالب است.
۳. نوع IBS-A که اسهال و یبوست متناوب وجود دارد.
۴. نوع IBSبعد از عفونت.

علت بیماری :
هنوز علت سندروم روده تحریک پذیر مشخص و قطعی برای آن تعریف نشده است.اما دیده شده است که اضطراب و افسردگی طولانی مدت، عفونتها، سیگار و بیماری‌های التهابی روده آن را تشدید کرده است . اما رایج‌ترین تئوری این است که IBS نوعی اختلال در تعامل میان مغز و دستگاه گوارش است.

تشخیص:
هیچ تست تشخیصی برای IBS وجود ندارد و در واقع تشخیص IBS با رد کردن سایر تشخیص های افتراقی مانند عفونت‌های انگلی، عدم تحمل لاکتوز و سلیاک قطعی می شود.

درمان :
در بیمارانی که یبوست آنها غالب است رژیم پر فیبر و استفاده از سبوس و پسیلیوم می‌تواند موجب بهبود قوام مدفوع، کاهش درد، کاهش نفخ و کاهش اتساع شکمی می شود.
داروهای ضداسپاسم: داروهای آنتی کولینرژیک در کاهش درد شکمی این بیماران موثر است و باید ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا مصرف شود در این میان Mebeverin به دلیل اینکه فاقد عوارض آنتی کولینرژیک است پرکاربردترین می باشد و به صورت قرص ۱۳۵ میلی گرمی و روزانه تجویز میشود.اما به شدت علائم بستگی دارد و در موارد شدید جای قرص ۲۰۰ میلی گرم بصورت دوبار در روز تجویز شده است.
کولوفک که همون برند خارجی مبورین (آنتی اسپاسمودیک) هست، دو شکل دارد

کولوفک که همون برند خارجی مبورین (آنتی اسپاسمودیک) هست، دو شکل داره
• Colofac (MEBEVERINE) 200MG ER CAP
دستورش بصورت یک کپسول، دو بار در روز

• Colofac (MEBEVERINE) 135 MG Tab
دستورش بصورت یک عدد قرص ۱۳۵ قبل از هر وعده غذایی هست.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

داروهای ضداسهال:
در بیمارانی که علامت غالب آنها اسهال است تجویز می‌شود و پرکاربردترین آنها لوپرامید می‌باشد به صورت کپسول یا قرص ۲ میلی گرم دو بار در روز تجویز می شود.

داروهای ضدافسردگی:
در بیمارانی که علامت اسهال آنها غالب است از TCA ها مانند Desipramine استفاده میشودکه قرص ۲۵ میلی گرمی آن را دو بار در روز تجویز می‌کنیم.
در بیمارانی که یبوست آنها غالب است از SSRI ها مانند سیتالوپرام استفاده میکنیم و قرص ۲۰ میلی گرمی آن را روزانه تجویز میکنیم.

داروهای ضدنفخ:
درمان ضد نفخ در این بیماران معمولا رضایت‌بخش نیست اما گاهی از دایمتیکون استفاده میشود. قرص ۴۰ میلی گرم را دوبار در روز تجویز میکنیم.
برای نفخ میتوان کپسول کلپرمین که گیاهی میباشد را سه بار در روز نیم ساعت قبل از هروعده تجویز کرد.

تنظیم فلور روده:
آنتی بیوتیک نئومایسین ۵۰۰ میلی گرمی با دستور دو بار در روز به مدت ۱۰ روز موجب کاهش علائم این بیماران می شود. این آنتی بیوتیک جذب گوارشی ندارد و موجب به هم خوردن فلور نمی شود. همچنین تجویز پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم اینفانتیس هم موجب بهبود درد شکم می شود.
تجویز مترونیدازول و بیسموت هم بسیار رایج است و گاهی اوقات حتی بهبود هفتاددرصدی علائم بیمار پس از دوره درمان دیده میشود. مترونیدازول ۲۵۰ میلی گرم را سه بار در روز بعد از هروعده غذا تجویز کرده بمدت دوهفته
بیسموت هم بصورت سه بار در روز قبل از هروعده غذا بمدت دوهفته تجویز میکنیم.
داروی Lubiprostone :
برای درمان یبوست می باشد که کپسول ۸ میکروگرم آن را دو بار در روز تجویز می کنیم .

داروی Linaclotide :
این دارو هم برای یبوست به کار می رود و کپسول ۱۴۵ میکروگرمی دو بار در روز تجویز می شود.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره