جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سوء تغذیه در سالمندان راچگونه برطرف کنیم؟

فهرست مطالب

گرچه دوران سالمندی به ۶۰ سال و بالاتر اطلاق می گردد ولی تغییرات سالمندی و سوء تغذیه در سالمندان از سالها قبل آغاز می شود.

توجه به تغذیه سالمندان در این دوران به دلیل تغییر نیازهای تغذیه ای بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

نیاز سالمندان به مواد مغذی متاثر از داروها، بیماریها و پدیده های بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.
مهمترین توصیه تغذیه ای برای سالمندان ، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیازهای سالمندبه مواد مغذی تامین گردد و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف سالمند باشد.

انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه سالمنداز اهمیت خاصی برخوردار است. نکته اساسی در برنامه غذایی سالمندان، مصرف مواد غذایی کم چربی و کم کلسترول (مانند شیر ولبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن، کره، خامه و …) ، کم نمک و پر فیبر است.

علل سوء تغذیه سالمندان

سالمندان به خاطر بیماری‌های مزمن، گذران زندگی با درآمد ثابت، یا برآورده نشدن نیازهای بدن‌های در حال پیرشدن‌شان با ویتامین‌ها و مواد مغذی مناسب، به خصوص مستعد دچار شدن به سوء‌ تغذیه هستند.

مصرف مواد غذایی به مقدار کم، کاهش وزن و یک رژیم غذایی کم خاصیت نشانه‌های بارزی هستند که از سوء تغذیه در سالمند خبر می‌دهند.

بسیاری ازسالمندان به برخی از مشکلات جسمانی دچار می‌شوند که‌ این موضوع باعث بروز سوء تغذیه در سالمند می شود و اشتهای سالمند را کم می‌کند یا سبب می‌شود غذا خوردن‌ سالمند با دشواری‌هایی همراه شود.

برای مثال بعضی از امراض مزمن، مصرف دارو، از دست دادن دندان‌ها، ناتوانی در جویدن مواد غذایی، بیماری‌های مربوط به دهان و دندان و مشکلات بلع یا جذب مواد غذایی می‌تواند سبب بروز سوءتغذیه شود. بستری شدن در بیمارستان هم ممکن است با کاهش اشتها یا مشکلات تغذیه‌ای همراه شود.

حتی ضعیف شدن حس بویایی و ناتوانی در تشخیص مزه غذا‌ها هم در بی اشتهایی و سوء تغذیه در سالمندان تاثیر دارد.

تغذیه مناسب سالمندان

عوارض سوء تغذیه در سالمندان

سالمندانی که دچار سوء‌ تغذیه می‌شوند، در معرض این عوارض جانبی بالقوه هستند:

۱-احساس خستگی.
۲-از دست دادن وزن بدون اینکه قصد کاهش وزن داشته باشند.
۳-از دست دادن قدرت عضلانی.
۴-احساس افسردگی.
۵-دچار شدن به نقصان حافظه.
۶-به طور مکرر بیمار شدن
۷-دچار شدن به کم خونی.
سوء تغذیه در همه مراحل زندگی از کودکی تا جوانی و البته میانسالی وسالمندی اهمیت دارد و در صورت بی‌توجهی به مصرف مواد غذایی مناسب، پیش می‌آید. برای تشخیص اینکه سالمند سوء تغذیه دارد یا خیر لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید چون علائم این مشکل تا حدود زیادی واضح و مشخص هستند.

خوردن غذای مناسب در هر سنی اهمیت دارد،‌ اما در دوره سالمندی به منظور پیشگیری از سوء تغذیه در سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

ما با پرسنل قابل اعتماد و امین با تجربه موسسه شیراز درمان حضور در منازل مختلف با نیازها، شخصیت ها و وضعیت های گوناگون مواجه شده ایم و سعی نموده ایم تا برای هر کدام بهترین برنامه را طراحی و پیاده کنیم. مراقبت از سالمندان در منزل توسط مراقبین ما بصورت روزانه ، شبانه ، شبانه روزی و یا بصورت مقطعی (مدت معین) انجام میپذیرد.

برای اطلاع بیشتر با ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

درخواست مشاوره