جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شاک ویو shockwave چیست؟

فهرست مطالب

آشنایی بیشتر با شاک ویو shockwave
امروزه تشخیص و به کار گیری روش های درمانی موثر و مفید در بیماری های اسکلتی – عضلانی، به عنوان یکی از چالش های مهم در سیستم های بهداشتی و درمانی محسوب می شود. در یکی از دو دهه اخیر، روش ها و دستگاه های جدیدی در حیطه توانبخشی خصوصا فیزیوتراپی در منزل و مطب های درمانی ارائه و معرفی شده اند که آثار درمانی و مکانیسم تاثیر آن ها همواره مورد بحث کارشناسان و متخصصین بوده است.

درمان با شاک ویو از جمله روش های درمانی جذاب و موثری است که در این اواخر باعث توجه بسیاری از فیزیوتراپیست ها شده است. روشی که با استفاده از امواج صوتی و با هدف درمان آسیب های مزمن ارتوپدی توانسته است به جایگاه ویژه ای دست یابد.

بهبود گردش خون از طریق ایجاد بستر عروقی جدید در محل ضایعه، از جمله مکانیسم ها توجیه آثار درمانی با شاک ویو است. امید است با بررسی مقالات و کتاب های جدید و انجام طرح های پژوهشی و تحقیقاتی، کار آمد ترین و موثر ترین شیوه های درمانی متناسب با هر ضایعه و آسیبی برای بیماران انتخاب شود.

shockwave

روش شاک ویو در فیزیوتراپی
امروزه در فیزیوتراپی برای درمان اختلالات سیستم عضلانی – اسکلتی، روش های مختلفی وجود دارد. شاید بتوان گفت یکی از جدید ترین این روش ها، استفاده از شاک ویو shockwave است، تکنیکی که به عنوان Extracorporeal Shock Wave Therapy, ESWT شناخته می شود.

واژه Extracorporeal به معنای خارج از بدن است و به این اشاره دارد که دستگاه مولد شاک ویو، خارج از بدن قرار دارد، این امواج در خارج از بدن تولید و سپس به سمت داخل منتشر می شوند.

واژه Shock به معنای شوک و ضربه ناگهانی است و به این موضوع اشاره دارد که موج شاک به صورت لحظه ای، طی یک ضربه شدید و پر قدرت، بافت های بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
امواج شاک، امواجی پر قدرت با انرژی زیاد و دامنه بالا هستند و همانند امواج اولتراسوند، جز امواج صوتی به شمار می آیند.

پیدایش شاک ویو در حوزه پزشکی به بیش از ۴۰ سال پیش بر می گردد، این امواج در آن زمان برای اولین بار در تخریب سنگ کلیه مورد استفاده قرار گرفت، روشی که بعد ها لیتوتریپسی نام گرفت، در زمینه فیزیوتراپی نیز تحقیقات نشان می دهد، شاک ویو نقش موثری در فرآیند ترمیم و باز سازی بافت ها استخوانی، عضلانی، تاندون ها و لیگامان ها ایفا می کند.

این آثار مفید، همچنین عوارض جانبی کم و قابل اغماض، استفاده از شاک ویو را به یکی از درمان های امن و موثر برای باز توانی عضلان – اسکلتی تبدیل کرده است. از جمله رایج ترین کاربرد های شاک ویو درمانی می توان به درمان التهاب فاشیای کف پا ( پلانتارفاشیاتیس)، التهاب اپی کندیل خارجی آرنج (بیماری آرنج تنیس بازان)، تاندونیت ها، خار پاشنه و … اشاره کرد. بی شک آگاهی از مشخصات فیزیکی شاک ویو، به درک هر چه بهتر آثار بیولوژیک این امواج کمک خواهد کرد.

درمان با شاک ویو

ماهیت شاک ویو
شاک ویو همانند اولتراسوند یک موج صوتی است. موج صوتی خود یک موج مکانیکی است که به علت ماهیت انتشار، به آن موج فشار می گویند. انتشار شاک ویو در یک محیط، مشابه سایر امواج صوتی به صورت طولی است یعنی جهت جا به جایی ذرات محیط در راستای انتشار موج است.

صوت یک موج مکانیکی است که از نوسان رو به جلو و عقب ذرات یک محیط، ایجاد می شود. در اثر این حرکت طولی، نواحی در محیط ایجاد می شود که در آن مولکول ها به یک دیگر نزدیک و متراکم می شوند و در نتیجه چگالی محیط افزایش می یابد، این بخش ها نواحی پر فشار یا نواحی تراکمی نامیده می شوند.

این نواحی،؛ متناظر با فاز فشار مثبت موج صوتی است. به نواحی دیگری که ذرات از هم دور می شوند و چگالی محیط کاهش می یابد، نواحی کم فشار یا نواحی رقیق می گویند، این نواحی، متناظر با فاز فشار منفی موج صوتی است. موج صوتی باعث ایجاد یک الگوی متناوب از نواحی با فشار مثبت و فشار منفی در محیط می شود، از همین رو به موج صوتی، موج فشار هم می گویند.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره