جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ضرورت تزریق دوز سوم واکسن در برابر اومیکرون

  • خانه
  • وبلاگ
  • ضرورت تزریق دوز سوم واکسن در برابر اومیکرون
واکسن HPV

فهرست مطالب

ضرورت تزریق دوز سوم واکسن در برابر اومیکرون

کارشناسان بهداشت می دانند که نوع اومیکرون به شدت مسری بوده و مشخصاتی متفاوت تر از سایر سویه های نگران کننده دارد،نوع اومیکرون دارای مجموعه ی غیر عادی از جهش های هر دو ویروس اصلی covid-19 و نوع دلتا می باشد و ضرورت تزریق دوز سوم یا تقویتی واکسن در افراد دریافت کننده ۳ دوز واکسن کرونا ضروری اعلام شده است.

تزریق دوز سوم با گذشت ۳ تا ۶ ماه از تزریق دوز دوم به هدف محافظت و ایمنی در برابر نوع جدید ویروس کرونا (اومیکرون)قابل انجام می باشد.

ایران تا کنون دست کم ۱۲۸٬۶۴۰٬۳۹۵ دانه واکسن COVID را اداره کرده است.به طور میانگین هر روز حدود۴۱۸٬۳۲۰ دانه تجویز میشد،با این فرض کافی است که حدود ۷۷.۶ درصد از جمعیت کشور را واکسینه کرده باشد.

برای دوز سوم کدام واکسن را تزریق کنیم؟

اثر بخشی واکسن آسترازنکا ۷۶تا ۱۰۰ درصد،واکسن سینوفارم ۷۹ درصد و اثر بخشی واکسن سینوفارم ۷۹ درصد نسبت به بستری خواهد بود.

اگر شما نوبت اول و دوم واکسن های غیر فعال (سینوفارم،بهارات،بیوتیک و کووایران برکت)تزریق کرده اید،برای نوبت سوم ترجیحا از واکسن غیر فعال استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی می توانید آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس نیز تزریق نمایید.

افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن استرازنکا تزریق کرده اند،در نوبت سوم می توانند واکسن،آسترازنکا،پاستوکووک پلاس یا واکسن اسپوتنیک v نوبت اول (تحت عنوان اسپوتنیک لایت)را دریافت نمایند.

افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن اسپوتنیک Vتزریق کرده اند،در نوبت سوم می توانند واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس را دریافت نمایند

افرادی که در نوبت اول و دوم،واکسن پروتئین نوترکیب(اسپایکوژن)تزریق کرده اند،در نوبت سوم می توانند همان واکسن را دریافت نمایند.

واکسن اسپایکوژن چیست؟

اسپایکوژن، واکسن استرالیایی-ایرانی کرونا، حاصل همکاری مشترک شرکت سیناژن و شرکت Vaxine استرالیا است که موفق به دریافت مجوز مصرف اضطراری از سازمان غذا و دارو شده است ،اسپایکوژن به عنوان واکسن ایمن شناخته شده و حاوی پروتئین نوترکیب Spike است و از جمله واکسن های است که از خود ویروس استفاده نشده بلکه این واکسن ناحیه ای از ویروس را مورد هدف قرار می دهد که برای القای پاسخ ایمنی مهم ترین قسمت است.

واکسن اسپایکوژن دارای ۲ دوز به فاصله ۳ هفته تزریق می شود که در فاز ۲ توانسته ایمنی زایی ۸۷ درصدی و اثربخشی۶۰ تا ۶۵ درصدی داشته باشد.

مطالعات حیوانی و فاز انسانی در استرالیا با موفقیت انجام شده و۴۰ داوطلب سالم بزرگسال با سن ۱۸ تا ۶۵ سال برای مطالعه بالینی انتخاب شدن و ایمنی و تحمل پذیری واکسن اسپایکوژن در تیر ۱۳۹۹ در شهر آدلاید استرالیا به موفقیت پشت سر گذاشته شد و برای جلوگیری از بروز بیماری ایمنی قابل قبول را داشته است.

عضو تیم مطالعاتی واکسن اسپایکوژن، با اشاره به آمار کلی واکسیناسیون کرونا در کشور، افزود: حدود ۶۰ میلیون نفر دوز یک و ۵۳ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کردند. واکسن اسپایکوژن در دوز سوم هم به خوبی عمل کرده است اما خبر خوب این است که این واکسن توانسته به عنوان دوز بوستر تمام واکسن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

طبرسی با اشاره به اینکه واکسن اسپایکوژن برای اطفال تست نشده است، تصریح کرد: یک کارآزمایی بالینی این واکسن برای ۱۲ تا ۱۸ سال در دست طراحی است و انجام خواهد شد، ولی برای زیر ۱۲ سال مطالعه انجام نشده است.

منظور از واکسن فعال و غیر فعال:

پاسخ ایمنی به واکسن های فعال (ضعیف شده)شبیه به مواجه شدن با خود ویروس است در حالیکه واکسن های غیرفعال برای افزایش و تکمیل واکسیناسیون های قبلی مورد استفاده قرار می گیرند.

واکسن های غیر فعال همیشه نیاز به دوز اول همان دوز واکسن را دارند تا سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ اماده کند ولی یک پاسخ ایمنی محافظ تا دوز دوم توسعه نمی یابد

توجه داشته باشیم کسی که واکسن دریافت کرده ناقل بیماری نیست,، زیرا با توجه به این که واکسن‌ها از یک بخش پروتئینی ویروس یا ویروس کشته شده تولید شده‌اند نمی‌توانند بیماری را منتقل کنند

از عملکرد واکسن ها در بدن چه میدانید؟

واکسن ها نمونه های جعلی با هوشی هستند که در برابر یک بیماری میکروبی،ایمنی فعال اکتسابی تولید می کند

مهم ترین جزء واکسن آنتی ژن هست،بدن آنتی ژن ویروس را به عنوان عضو خارجی تشخیص می دهد و سیستم ایمنی بدن با تولید انتی بادی های خاص به عوامل بیماری زا مقاوم می سازد.

اساس ساخت واکسن ها ماده ژنتیکی(DNAوRNA)،پروتئین،ویروس و یا وکتور ویروس می باشند که با استفاده این عوامل به شیوه واکسن پس از تزریق،منجر به تحریک سیستم ایمنی بدن علیه ویروس و ساخت آنتی بادی و مقاومت در بدن می شوند.

قابل ذکر است با توجه به این که واکسن ها از یک بخش پروتئینی ویروس یا ویروس کشته شده تولید میشوند کسی که واکسن دریافت کرده ناقل بیماری شده نمی تواند

منظور از واکسن فعال و غیر فعال چیست؟

پاسخ ایمنی به واکسن های فعال (ضعیف شده)شبیه به مواجه شدن با خود ویروس است در حالیکه واکسن های غیرفعال برای افزایش و تکمیل واکسیناسیون های قبلی مورد استفاده قرار می گیرند.

واکسن های غیر فعال همیشه نیاز به دوز اول همان دوز واکسن را دارند تا سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ اماده کند ولی یک پاسخ ایمنی محافظ تا دوز دوم توسعه نمی

تزریق واکسن کرونا برای کدام افراد در اولویت قرار دارد؟

مادران باردار بالای ۳۵ سال و دارای وزن بالا،افراد با سن ۶۵ سال به بالا،داشتن بیماری زمینه ای مانند دیابت،بیماری های قلبی،حاملگی های چندقلو،مادران شاغل در بهداشت و درمان،مادران باردار دارای همسران شاغل در بخش کرونا،بارداری با IVF

پاسخ به مادران باردار و شیرده برای اخذ واکسن کرونا:

مادران باردار و شیرده واکسن کرونا بزنندبراساس دستورالعمل موجود امکان تزریق واکسن سینوفارم و آسترازنکا به مادران باردار وجود دارد، البته گزینه مناسب‌تر برای این افراد تزریق واکسن سینوفارم است.

مادران شیرده:

این افراد پس از گذشت یک ماه از زمان زایمان میتوانند واکسین آسترازنکا و ترجیحا سینوفارم را تزریق کنند و در عین حال انتی بادی های تشکیل شده در بدن مادر از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل می شود

نوزاد مادران مبتلا به کرونا چطور تغذیه شود؟

درصورت ابتلای مادران به بیماری کرونا اگر درصد بیماری در مادر خفیف باشد، امکان تماس بچه با مادر برای شیردهی وجود دارد، اما باید شیردهی با رعایت کامل موارد بهداشتی یعنی شست‌وشوی کامل دست‌ها صورت بگیرد و مادر ۲ ماسک بر صورت خود داشته باشد.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره