جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وصل سرم و آنژیوکت زدن در منزل شیراز

  • خانه
  • وصل سرم و آنژیوکت زدن در منزل شیراز
آنژیوکت زدن و وصل سرم در منزل شیراز

فهرست مطالب

نحوه زدن آنژیوکت و سرم به چه صورت است؟ نحوه درآوردن سرم از آنژیوکت چگونه است؟ چگونه آنژیوکت بزنیم؟ اگر فردی سالخورده یا کودکی بیمار دارید که نیاز به تزریق طولانی مدت در منزل دارد. حتما به یاد داشته باشید که می توانید بدون مراجعه به مراکز درمانی و تنها با یک تماس در تمام ساعات شبانه روز از خدمات وصل آنژیوکت و سرم زدن در منزل توسط مرکز پرستاری شیراز درمان استفاده کنید.

وصل سرم و آنژیوکت زدن در منزل

آنژیوکت ها مهمترین وسیله برای وصل سرم و تزریقات هستند. انژیوکت هالوله های قابل انعطافی هستند که توسط یک سوزن کوچک داخل ورید تعبیه می شوند. در ابتدا برانول با سوزن وارد رگ می شود، سپس سوزن خارج شده و قسمت پلاستیکی ظریف داخل رگ باقی می ماند.

وصل سرم و آنژیوکت زدن در منزل

در افراد مسن رگ ها اسکلروتیک و سخت هستند(قابلیت انعطاف پذیری کمی دارند). این رگها به سرعت پاره و به اصطلاح بومبه می شوند. برای جلوگیری از این مساله باید توسط افراد با تجربه و متخصص انجام شود. برای کودکان با استفاده از ژل بی‌حس‌کننده موضعی (مانند لیدوکائین) پوستِ ناحیه‌ای که قرار است آنژیو در آن قرار داده شود را بی‌حس کرده سپس آنژیوکت را قرار می‌دهند.

آنژیوكتیک محصول چند كاره است كه برای تزریق های مكرر یا طولانی مدت سیاهرگی داروها، خون یا سایر محلولهای تزریقی به تنهایی يا تركیبی از آنها بكار می رود. این محصول برای بی حسی اسپاینال، اپیدورال، كادال و حتی بیوپسی نیز استفاده می شود. برانول ها یا آنژیوکت ها لوله های قابل انعطافی هستند که توسط یک سوزن کوچک داخل ورید تعبیه می شوند. در ابتدا برانول با سوزن وارد رگ می شود، سپس سوزن خارج شده و قسمت پلاستیکی ظریف داخل رگ باقی می ماند.

روش كاربری برانول (آنژيوكت)

  1. پس از انتخاب محل تزریق و رگ مورد نظر و بستن گارو، محل را با پنبه آغشته به الكل تمیز نموده و آنژیوكترا از پگ خارج می نماییم. محافظ سرسوزن را از روی آن برداشته و نوك سوزن و تفلون همراه آن را وارد پوست و رگ بیمار می كنیم. به محض مشاهده خون در انتهای آنژیوكت، اندكی سوزن را از داخل تفلون بیرون كشیده و تفلون را تا نزدیك به محل اتصال قسمت پروانه ای وارد رگ می كنیم.
  2. قسمت پروانه ای را باز كرده و با چسب به پوست ثابت می نماییم سپس سوزن را خارج نموده و رابط ست سرم یا ست خون را به آنژیوكت وصل می كنیم. در صورت نیاز به تزریق دارو می توانید با باز كردن دریچه رنگی روی آنژیوكت دارو را تزریق كنید.
  3. یكی ديگر از كاربردهای آنژيوكت ها در بخش NICU می باشد. تمام نوزادان بستری در NICU یک مسیر رگی جهت دریافت مایعات و دارو دارند که معمولا در دستها یا بازوها قرار دارد. اما گاهی ممکن است در پا، ساق پا و یا حتی روی سر قرار داشته باشد. گاهی اوقات لازم است جهت دادن حجم بیشتری از مایعات و دارو، مسیر وریدی بزرگتری در دسترس باشد. این مسیر ورید های مخصوص «مسیر مرکزی» نامیده می شود چرا که آنژیوکت در ورید های بزرگتر و مرکزی تر سینه، گردن و یا کشاله ران تعبیه می شود.

روش كاربری برانول (آنژيوكت)

نحوه زدن آنژیوکت و سرم به چه صورت است؟

به طور کلی نحوه زدن آنژیوکت و سرم نیاز به آموزش عملی و تمرین های پی دی پی دارد. اما با در نظر داشتن چند نکته پیش از آموزش عملی ذهنیت شما درباره نحوه زدن آنژیوکت و سرم بازتر می شود.

  • بر حسب اندازه رگ محل و مورد مصرف، اندازه مناسب آنژیوکت را انتخاب کنید. معمولا نمره ۱۶ تا ۲۰ برای زردن آنژیوکت مناسب است. برای تزریق خون آنژیوکت ریزتر از نمره ۱۸ مناسب نیست.
  • در موارد آنژیوکت های بزرگ (کمتر از نمره ۱۵-۱۴) ابتدا پوست محل را بی حس نمایید.
  • تنۀ آنژیوکت را بین شست و انگشتان دوم، سوم و چهارم نگه دارید (به طوریکه سوراخ سر سوزن به طرف بالا باشد).
  • با شست دست دیگر دیستال (انتها) ناحیه را به طرف خارج بکشید تا ورید ثابت و بی حرکت نگه داشته شود.
  • همانند روش اسکالپ وین، آنژیوکت را با زاویه ۲۰ تا ۳۰ درجه وارد پوست (و با کاهش زاویه) وارد رگ نمایید.
  • پس از ورود آنژیو کت به میزان ۰.۵ سانتیمتر داخل رگ و مشاهده خروج خون، تورنیکه را باز کنید و سپس در حالیکه سوزن را ثابت نگه داشته اید کانول را به داخل رگ هدایت نمایید.
  • با یک انگشت پروگزیمال رگ را فشار دهید و پس از در آوردن سوزن ست سرم یا درپوش آنژیوکت را به آن وصل کنید.

توجه داشته باشید پس از خروج قسمتی از کانولا هیچگاه سوزن را به داخل کانولا نرانید. زیرا ممکن است باعث کنده شدن قسمت دیستال کانول و در نتیجه آمبولی شود. همچنین در هنگام زدن آنژیوکت و سرم قبل از اتصال ست به آنژیوكتباید هوا گیری انجام شود تا هوای محتوی داخل ست خارج شود.

نکته مهم وصل سرم به آنژیوکت:

  • در صورتی که کانول داخل رگ نباشد با شروع تزریق محلول، بیمار احساس درد کرده و محل برآمده می شود.
  • در افراد مسن رگ ها اسکلروتیک و سخت هستند و به سرعت پاره و به اصطلاح بومبه می شوند. برای جلوگیری از این مساله از سوزن های کوچک تر استفاده کنید و تورنیکه را برای مدت طولانی نبندید.
  • کانولهای وریدی نبایستی بیش از ۲ تا ۳ روز در یک محل باقی بمانند.

چگونه سرم را به آنژیوکت وصل کنیم؟

وصل سرم به آنژیوکت نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. برای وصل کردن سرم به آنژیوکت باید آموزش ببینید اما مراحل زیر نیز می تواند تکمیل کننده آموزش عملی باشد:

  1. آماده سازی: قبل از هر چیز تمام وسایل مورد نیاز مانند آنژیوکت، سرم، دستکش استریل، پد الکلی، چسب پزشکی، باند و … را آماده کنید.
  2. ضدعفونی کردن: با استفاده از پد الکلی، نواحی که قصد دارید آنژیوکت را وارد کنید را به خوبی ضدعفونی کنید.
  3. ورود آنژیوکت: آنژیوکت را به آرامی و با زاویه مناسب وارد رگ کنید. در صورت مشاهده خون در انتهای آنژیوکت، سوزن را کمی بیرون بکشید.
  4. ثابت کردن آنژیوکت: چسب را تا نزدیک محل اتصال قسمت پروانه ها وارد رگ کنید و قسمت پروانه ها را با استفاده از چسب به پوست ثابت نگه دارید.
  5. وصل کردن سرم: سپس سوزن را خارج کرده و رابط ست سرم یا ست خون را به آنژیوکت وصل کنید.
چگونه سرم را به آنژیوکت وصل کنیم؟
چگونه سرم را به آنژیوکت وصل کنیم؟

توجه داشته باشید که وصل سرم به آنژیوکت باید توسط فردی با دانش و مهارت کافی انجام شود تا از هرگونه عفونت یا آسیب دیدگی جلوگیری شود. اگر شما تجربه کافی ندارید، بهتر است این کار را به پرستار یا پزشک متخصص بسپارید. همچنین می توانید خدماتی مانند وصل سرم و تزریقات در منزل شیراز را تجربه کنید. این کار توسط کادر درمانی شیراز درمان انجام می شود.

نحوه درآوردن سرم از آنژیوکت چگونه است؟

نحوه درآوردن سرم از آنژیوکت به مراتب آسان تر از نحوه زدن آنژیوکت و سرم است. برای درآوردن سرم از آنژیوکت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قطع کردن جریان سرم: قبل از هر چیز جریان سرم را با بستن شیر تنظیم کننده قطع کنید.
  2. استفاده از دستکش: دستکشه های استریل بپوشید تا از انتقال میکروب به بدن بیمار جلوگیری کنید.
  3. ثابت نگه داشتن آنژیوکت: ابتدا با یک دست آنژیوکت را ثابت نگه دارید تا از حرکت آن در رگ جلوگیری شود.
  4. جدا کردن سرم: با دست دیگر، اتصال بین سرم و آنژیوکت را به آرامی باز کنید.
  5. کشیدن آنژیوکت: پس از جدا کردن سرم، آنژیوکت را به آرامی از رگ بیرون بکشید.
  6. استفاده از پد الکلی: بلافاصله پس از خارج کردن آنژیوکت، ناحیه را با پد الکلی تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری شود.
  7. فشار دادن محل ورود: برای جلوگیری از خونریزی، محل ورود آنژیوکت را با پد الکلی فشار دهید.
  8. انداژ کردن: پس از توقف خونریزی، محل ورود را با باند یا چسب پزشکی بپوشانید.

توجه داشته باشید که این کار باید با دقت و مراقبت انجام شود تا از آسیب به رگ و ایجاد عفونت جلوگیری شود. اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از یک پرستار یا پزشک متخصص کمک بگیرید.

معرفی شیراز درمان

مرکز پرستاری شیراز درمان در هر زمان و مکانی آماده وصل سرم و آنژیوکت زدن در منزل برای شما هستند. خدمات آنژیوکت زدن در منزل راه اندازی شده است تا هیچ بیماری به انجام آزمایش ها و پیگیری درمان خود را به تعویق نیندازد.برای اطلاع بیشتر از خدمات مجموعه ما و جهت هماهنگی با کادر متخصص و مجرب شیراز درمان به سایت شیراز درمان مراجعه کرده و یا با ما در ارتباط باشید. در ادامه برخی از خدماتی که در شیرازدرمان ارائه می شود را مشاهده می نمایید:

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

درخواست مشاوره