از بتادین برای شستن زخم استفاده نکنید

از بتادین برای شستن زخم استفاده نکنید

بتادین نام تجاری داروی پوویدون آیودین است که یکی از مواد ضدعفونی کننده قوی می‌باشد که به طور گسترده‌ای برای ضدعفونی کردن و شستن زخم به کار می‌رود. بتادین‌ (پوویدون آیودین) به فرمهای مختلفی موجود است و به دو نوع سبز و قهوه‌ای تقسیم بندی می‌شوند.

 

انواع بتادین

بتادین سبز برای ضدعفونی کردن پوست بهنگام پانسمان کردن یا خراشهای سطحی و شستن زخم استفاده میشود. بتادین قهوه ای بعنوان شوینده و ضد عفونی کننده در مواردی مثل شستشوی دست تیم جراحی قبل از عمل جراحی یا شستن اندامی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرد. بتادین قهوه ای مانند مواد شوینده خاصیت کف کنندگی دارد.

 

از بتادین برای شستن زخم استفاده نکنید

اما علیرغم اینکه بتادین شوینده و ضدعفونی کننده ای قوی محسوب میشود، در مواقع استفاده از آن یک نکته مهم را باید در نظر داشت. نکته این است که بتادین نباید با زخم باز در تماس قرار بگیرد.

بتادین سبز و قهوه ای
بتادین سبز و قهوه ای

متاسفانه اشتباهی که برخی از افراد بعد از ایجاد زخم مرتکب میشوند، استفاده غلط از ضد عفونی کننده های موضعی از جمله بتادین است. بتادین به هیچ وجه نباید در حفره زخم ریخته شود. باید از بتادین برای ضدعفونی کردن پوست اطراف زخم استفاده کرد. بتادین حاوی ید است که این ماده بشدت برای سلولهای زایا و ترمیم کننده زخم کشنده است.

 

خدمات ما:

تزریقات و پانسمان در منزل در شیراز

ویزیت پزشک در منزل در شیراز

چنانچه بتادین مستقیما در حفره زخم ریخته شود علاوه بر سوزش زیاد و دردناک شدن ناحیه آسیب دیده، قطعا باعث تاخیر در ترمیم و بهبود زخم میشود. بعلاوه اینکه پس از ترمیم زخم، جوشگاه یا اسکار بیشتری در ناحیه زخم بجا میماند.

 

از بتادین برای ضدعفونی کردن ناحیه سالم پوست استفاده کنید
از بتادین برای ضدعفونی کردن ناحیه سالم پوست استفاده کنید

بهترین محلول برای شستن زخم

بهترین محلول برای شستن زخم ها سرم شستشو یا همان سرم نمکی (نرمال سالین) است. در صورت نبود امکانات در دسترس میتوان از محلول آب و شامپوی بچه استفاده کرد ( بدلیل خاصیت قلیایی کمتر این شامپو ها نسبت به مواد شوینده دیگر). ولی در نهایت باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کرد تا درصورت نیاز اقدامات تکمیلی از جمله بخیه، تجویز آنتی بیونیک ها و یا تزریق واکسن کزاز انجام شود.

 

بتادین: ویکی پدیا