تخصص های مهم پزشکی که باید بشناسیم

ویزیت متخصص در منزل در شیراز

یکی از نیازهای مهم مردم در دنیای امروز دسترسی شبانه روزی به خدمات پزشکی و پرستاری است. داشتن زندگی سالم بسیار مهم است و در این مسیر با راهکارهای مراقبتی که پزشکان متخصص در اختیار ما قرار می دهند میتوان زندگی سالمی داشت. پس شناخت هر تخصص پزشکی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

در دنیای نوین امروزی تخصص های پزشکی گوناگونی وجود داردو نیاز است که ما شناخت خوبی نسبت به این تخصص های پزشکی پیدا کنیم و هر کدام از این تخصص ها را بشناسیم تا در هنگام بیماری های متفاوت بتوانیم خیلی راحت تشخیص دهیم که به کدام دکتر در هر تخصصی مراجعه کنیم.

متخصص داخلی

متخصص داخلی در شیراز
متخصص داخلی در شیراز

تخصص داخلی یکی از وسیع‌ترین تخصص‌های پزشکی است که در آن به بررسی طیف وسیعی از مشکلات ارگان‌های مختلف بدن پرداخته می‌شود. تخصص داخلی یا اینترنیست (Internist) همان پزشک عمومی یا پزشک خانواده نیست. بلکه کسی است که بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی خود به مدت 4 سال برای تشخیص و درمان بیماری‌های داخلی مختلف بزرگسالان مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، بیماری مزمن ریوی و غیره آموزش مضاعف دیده است. به‌همین‌دلیل، تبحر بیشتری دارد.

توصیه می‌کنیم اگر نسبت به علائم خود مطمئن نیستید، ابتدا با پزشک  داخلی مشورت کنید. مطمئنا پس از انجام درمان‌های اولیه شما را به پزشک متخصص مرتبط ارجاع خواهد داد. وی برای تشخیص مشکلات پزشکی گیج‌کننده، مراقبت مداوم از بیماری‌های مزمن، درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به بیش از یک بیماری به‌خوبی آموزش لازم دیده است.

معمولا پزشکان داخلی پس از پایان دوره تخصص خود برای کسب تجربه بیشتر وارد دوره‌های فوق تخصصی مانند غدد و متابولیسم، گوارش، ریه، روماتولوژی، قلب و عروق و غیره می‌شوند.

متخصص داخلی در شیراز

  1. دکتر حمیدرضاسپاسیان(تخصص داخلی)
  2. کامبیز آقا صادقی(فوق تخصص ریه/متخصص داخلی)
  3. دکتر لیلا زاهدی کشکولی(تخصص داخلی/ فوق تخصص بیماری های روماتیسمی (روماتولوژی)
  4. دکتر علیرضا خرمن دار(تخصص داخلی /فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم (اندوکرینولوژی)
  5. دکتر امیرحسین کجوری(تخصص داخلی/فوق تخصص ریه)
  6. دکتر مژگان زمانی(متخصص داخلی)

متخصص قلب و عروق

متخصص قلب و عروق در شیراز
متخصص قلب و عروق در شیراز

قلب و عروق یکی از تخصص‌های پزشکی طب داخلی است. متخصص قلب و عروق یا همان کاردیولوژیست (Cardiologist) پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی به مدت 4 سال برای تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم قلبی-عروقی آموزش ویژه دیده است.

جالب است بدانید که جراحی قلب یک شاخه پزشکی جداگانه است. یعنی پزشک عمومی پس از پایان دوران تحصیل خود به مدت 5 سال فقط در زمینه جراحی تخصصی قلب آموزش می‌بیند. اصولا پزشک متخصص قلب و عروق قابلیت جراحی باز قلب را ندارد و این کار باید توسط جراح متخصص قلب برای مواردی مانند قرار دادن ضربان‌ساز قلب انجام شود.

دکتر قلب وظیفه تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مربوط به قلب، عروق و شریان‌های حیاتی بدن را دارد. با توجه به آمار بالای سکته قلبی اکثر افراد با پزشک متخصص قلب آشنایی دارند و بسیاری از بیماران مراجعه کننده به پزشک قلب دارای شرایط بسیار حیاتی هستند. متخصص قلب می تواند در فوق تخصص های جراحی قلب، کاردیولوژی و سایر فوق تخصص‌های مرتبط فعالیت کند.

در نهایت پزشک متخصص قلب و عروق بتواند در محدوده کاتتریزاسیون قلب، قرار دادن استنت یا آنژیوپلاستی عمل کند. چراکه تمرکز اصلی وی روی تشخیص، درمان دارویی و کنترل بیماری‌ها و اختلالات مختلف قلب و عروق مانند موارد زیر است:

حمله قلبی

  • نارسایی قلبی
  • آترواسکلروزیس یا گرفتگی عروق
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • انواع آریتمی یا ضربان قلب نامنظم
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • بیماری احتقانی قلب
  • کلسترول و تری‌گلیسیرید خون بالا
  • فشار خون
  • پریکاردیت
  • تاکی‌کاردی بطنی
  • فشار خون بالا

 

درصورتی‌که دچار علائمی مانند موارد زیر هستید حتما به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تغییرات در ضربان یا ریتم قلب
  • فشار خون بالا

معمولا پزشک با انجام تست‌های مختلفی مانند موارد زیر برای تشخیص و شروع درمان دارویی اقدام می‌کند:

اگر نیاز باشد پزشک درخواست انواع تصویربرداری هسته‌ای قلب و عروق مانند توموگرافی کامپیوتری با انتشار تک فوتون (SPECT) را نیز می‌دهد.

بسیاری از این بیماری های قلبی ممکن است علائم مستقیمی روی بیمار داشته باشند مانند احساس تپش قلب، درد در ناحیه قلب و قفسه سینه و موارد دیگر. اما برخی از بیماری ها ممکن است با گرفتگی رگ های قلب مواجه باشد که فقط با آزمایش و تست مشخص می شود. بنابرین برای اینکه این موارد را زودتر از رسیدن به شرایط بحرانی تشخیص دهید، بهتر است در صورت مشکوک بودن و یا افزایش سن به پزشک متخصص قلب و عروق خوب و مطمئن برای تشخیص صحیح مراجعه کنید.

متخصص قلب و عروق در شیراز

  1. دکترجعفر جباری لک(فوق تخصص قلب وعروق/متخصص داخلی)
  2. دکترمحمود ضمیریان(فوق تخصص قلب وعروق/متخصص داخلی)
  3. دکتر ژیلا درفشان(فوق تخصص قلب و عروق/ متخصص داخلی)
  4. دکترمحمد جواد معتمد(فوق تخصص قلب و عروق/ متخصص داخلی)
  5. دکتر ایرج عبدالله پور(فوق تخصص قلب و عروق/ متخصص داخلی)

 

متخصص اطفال(کودکان و نوزادان)

متخصص اطفال در شیراز
متخصص اطفال در شیراز

نیاز به متخصص اطفال از این جهت که کودکان بسیار حساس هستند و اگر دچار بیماری شود باید سریع درمان شود بسیار مهم است. متخصص کودکان با دانش بالایی که دارد همچنین می‌تواند راهکارهای مراقبتی برای کودکان شما نیز بیان کند و شما را در زمینه فراهم کردن یک زندگی سالم برای کودک خود راهنمایی کند.

از آن‌جایی که بدن نوزادان و کودکان از نظر فیزیولوژیکی با بزرگسالان متفاوت است، دکتر اطفال به تشخیص و درمان بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان رسیدگی می‌کند. این بیماری‌ها شامل عفونت ها، اختلالات رشد، جراحات، واکسیناسیون و … است. در صورتی که والدین یک کودک هستید، باید سالانه چند بار به دکتر کودکان مراجعه کنید.

متخصص اطفال در شیراز

  1. دکتر مهناز حقیقی(تخصص کودکان و نوزادان)
  2. دکتر فهیمه فرزادی(تخصص کودکان و نوزادان)
  3. دکترپرفسور محمدبرزویی(تخصص کودکان و نوزادان/فوق تخصص بیماری های قلب کودکان)
  4. دکتر مهسا فلاح پور(تخصص کودکان و نوزادان)
  5. دکتر حمیدرضا معظم(تخصص کودکان و نوزادان)

 

متخصص مغزواعصاب(نورولوژی)

متخصص مغز و اعصاب در شیراز
متخصص مغز و اعصاب در شیراز

یکی از قسمت‌های اصلی بدن مغز و اعصاب است که نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد و اگر شناختی نسبت به این تخصص و بیماری های آن نداشته باشید می‌تواند آسیب جدی به شما بزند. یکی از مهمترین این بیماری‌ها که توسط متخصص مغز و اعصاب در مان می‌شود، آلزایمر است. پس شناخت دکتر مغز و اعصاب می‌تواند ما را در بهبود این بیماری‌ها یاری کند.

متخصص مغز و اعصاب در تشخیص، درمان و مدیریت اختلالات و آسیب‌های سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب نقش دارد. بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، اختلالات تشنج، سردردهای میگرنی، مننژیت، صرع، گیلن باره، سکته مغزی، تومورهای مغزی، عفونت‌های مغزی، فلج مغزی و زوال عقل و… توسط فوق تخصص مغز و اعصاب درمان می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب در شیراز

  1. دکتر حمیدرضا ایزدی(تخصص مغز و اعصاب)
  2. دکتر علی نصیری(تخصص مغزواعصاب)
  3. دکتر امین راستگو(تخصص مغزواعصاب و ستون فقرات)
  4. دکتر مریم علیزاده(تخصص مغزواعصاب)
  5. دکتر نیما درخشان(متخصص جراحی مغز و اعصاب، ستون فقرات و دیسک)

در این مطلب سعی شد که تعدادی از تخصص های پزشکی را به شما معرفی کنیم. اگر هنوز پاسخ مشخصی برای سوال به کدام تخصص مراجعه کنم را ندارید،میتوانید با مرکز پزشکی وپرستاری در منزل شیرازدرمان تماس بگیرید و از مشاوره پزشکی این مجموعه کمک بگیرید تا در صورت لزوم به راحتی و بدون اتلاف وقت پزشک مورد نظر خود را به منزل بیاورید.