علائم سویه جدید کرونا 1402 چیست؟

علائم سویه جدید کرونا

سویه جدید کرونا 1402

سویه جدید کرونا 1402 متشکل از دو زیر سویه  EG.5 و BA.2.86 است که با نام‌های مستعار پیرولا و اریس شناخته می‌شوند. محققان این دو سویه را نسخه بسیار جهش یافته از سویه امیکرون و زیر سویه XBB که پیش از این طغیان کرده بود دانسته‌اند که علائم شدیدتر، سرایت‌پذیری بالاتر و مقاومت در برابر واکسن از ویژگی‌های اصلی آن‌ها است.
پیش از این سازمان جهانی بهداشت درباره زیر سویه قبلی یعنی XBB نیز اعلام کرده بود که آن نیازی به برچسب جدیدی ندارد و از همان امیکرون و رده‌های فرعی آن ترکیب شده است.
پس نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که خاطره بدی که هنگام شیوع سویه امیکرون برای مردم جهان تلقی شد، تمامی ندارد و این سویه خطرناک هنوز هم درحال جهش و پیشرفت است.

شروع موج جدید با کرونای جدید 1402

با توجه به اینکه در فصل تابستان، بسیاری از افراد با باد سرد کولر علائم سرماخوردگی را تجربه می‌کنند و ممکن است ابتلا به کرونا را به این علت نسبت دهند، بسیار باید مراقب شیوع این بیماری باشیم و با مشاهده اولین علائم، از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنیم.
همچنین بیماری زائران اربعین از سفر برگشته نیز ممکن است به این ابتلاها دامن بزند و موارد را افزایش دهد. با مشاهده اولین علائم بهتر است برای اطمینان تست کرونا انجام دهید تا در صورت تایید ابتلا، خود را قرنطینه و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.
علائم سویه جدید کرونا
علائم سویه جدید کرونا

 

علائم کرونا جدید 1402 چیست؟

زیر سویه جدید یعنی XBB، EG.5 و BA.2.86 علائم مشابه دیگر زیرسویه‌ها قبلی خود دارد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون و زیرسویه‌های آن در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر است.
ازاین جهت که زیر سویه‌های جدید کرونا از خانواده اومیکرون می‌باشند ممکن است علائم آن مانند امیکرون باشد، گلودرد در موارد مبتلا به امیکرون نسبت به دیگر زیرسویه‌ها ۸ برابر شایع تر است.
طبق مطالعاتی که بر روی سویه جدید کرونا انجام شده، افرادی که بیماری آن‌ها با گلودرد شدید شروع می‌شود به احتمال زیاد گرفتار زیرسویه جدید کرونا اومیکرون شده‌اند.

شایع‌ترین علائم کرونا جدید 1402 شامل:

  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • ضعف و بیحالی
  • تهوع و استفراغ
  • معده درد
  • عطسه
  • گلو درد شدید
  • سوزش قفسه سینه
  • بدن درد

درمان کرونا 1402

هنوز هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا جدید شناخته نشده است و توصیه پزشکان در مقابله با این بیماری، استراحت کافی، دریافت مایعات زیاد و تقویت سیستم ایمنی بدن است. درصورتی که علائم شما شدت داشت یا پس از حدود دو هفته بهبود نیافت مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. 

جمع‌بندی

XBB و BQ.1 از زیر سویه جدید ویروس کرونا است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در مورد تکامل ویروس SARS-CoV-2 (TAG-VE)، و زیرسویه جدید آن یعنی (XBB) در اصل بخشی از نوع اومیکرون در نظر گرفته می‌شود. این گروه از محققان به این نتیجه رسیدند که (XBB) و زیرشاخه‌های آن به برچسب جدیدی نیاز ندارند، زیرا تفاوت چندانی با سایر زیرشاخه‌های Omicron ندارند. اخیرا نیز زیر سویه جدید و نوترکیبی از XBB به نام EG.5 درحال شیوع درجهان است که سرایت پذیری بالایی دارد و باعث نگرانی مردم شده است.
درصورتی که هریک از علائم کرونا را دارید و مشکوک به علائم کرونا 1402 هستید می‌توانید با صرف کمترین زمان، در منزل بمانید و با تماس با ما تست کرونا و کلیه خدمات درمانی را در منزل انجام دهید.