جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اکوکاردیوگرافی قلبی در منزل

اکو قلبی

فهرست مطالب

اکوکاردیوگرافی قلب چیست و چه کاربردی دارد؟

اکوکاردیو گرافی :دستگاه اکوکاردیوگرام از امواج اولتراسوند یا امواج صوتی بی ضرر استفاده می کند. متخصصین برای تشخیص اندازه، شکل و عملکرد قلب و دریچه های آن از اکوکاردیوگرافی یا اکو استفاده می کنند و این روش اطلاعات با ارزشی را در مورد قلب بیمار در اختیار آنان قرار میدهد.

 

اناتومی قلب:

در کل ۴ حفره در قلب وجود دارد: دهلیز راست، بطن راست، دهلیز چپ و بطن چپ. اینها توسط دریچه های مربوطه از هم جدا می شوند: دریچه سه لتی، دریچه ریوی، دریچه میترال و دریچه آئورت. با اکوکاردیوگرافی می‌توان تمام این ساختارها را از لحاظ کارکرد بررسی کرد.

ساختار اناتومی قلب
ساختار اناتومی قلب

اکوی قلب چه چیزی را نشان میدهد:

۱) اگر بزشک به دنبال علل تهدید کننده حیات مانند تامپوناد(تجمع خون و مایعات در فضای اطراف قلب در قفسه سینه) یا آمبولی ریوی(وجود لخته خون در عروق ریه) باشد.

۲) برای بررسی مایع در کیسه اطراف قلب (کیسه دولایه اطراف قلب که باعث سهولت کار قلب میشود).

۳) به علاوه با اکوکاردیوگرافی می‌توان اطلاعات مفیدی از جمله اندازه و شکل قلب، ظرفیت پمپاژ و همچنین محل و میزان هرگونه آسیب بافتی را تشخیص داد.

انواع اکوکاردیوگرافی:

انوع اکوکاردیوگرافی که دریافت می کنید بستگی به مشکل بالقوه قلبی دارد که پزشکان باید بررسی کنند. از جمله انواع اکوکاردیوگرافی قلب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱.اکوکاردیوگرافی از طریق قفسه سینه (TTE یا ترانس توراسیک)

۲.اکوکاردیوگرام ترانس مری (TEE)

۳.اکوکاردیوگرافی داخل قلب (ICE).

 

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE):

اکو ترانس توراسیک رایج ترین نوع اکوکاردیوگرافی است، این روش بدون درد و غیر تهاجمی است. غیر تهاجمی یعنی هیچ جراحی انجام نمی شود و هیچ ابزاری به بدن شما وارد نمی گردد.

در این روش مبدل (پروب اکوگرافی) بر روی سینه، بیمار قرار میگیرد و امواج صوتی به سمت قلب ارسال می شود و به این ترتیب تصاویر قلب بیمار به صورت زنده توسط مانیتور نمایش داده می شود و پزشک متخصص با توجه به تصاویر تهیه شده می تواند مشکل و بیماری را تشخیص دهد. TTE برای ارزیابی علائم و نشانه هایی انجام می شود که ممکن است نشان دهنده بزرگ شدن قلب، انسداد شریان ها، اختلال در عملکرد دریچه های قلبی و سایر مشکلات قلب باشد.

خطرات:

هیچ خطری در اکوکاردیوگرافی استاندارد ترانس قفسه سینه وجود ندارد. ممکن است بیمار به دلیل محکم نگه داشتن مبدل روی سینه احساس ناراحتی کند. اما گاهی این کار برای بدست آوردن بهترین تصاویر از قلب شما ضروری است.

اکوکاردیوگرافی قلبی درمنزل

اکوکاردیوگرافی قلبی استاندارد


اکوکاردیوگرافی داخل قلب (ICE):

اکوکاردیوگرافی داخل قلب (ICE) شکلی تخصصی اکوکاردیوگرافی است . در این روش پروب تولید کننده امواج صوتی(اولتراسوند) در داخل قلب قرار میگیرند. این کار با استفاده از کاتترهایی مخصوص انجام میشود و برای مشاهده ساختارهای دو بعدی قلب از داخل استفاده می گرذد. ICE اغلب به عنوان بخشی از اقدامات قلبی مانند عبور از دیواره بین دهلیزی با سوراخ ترانسسپتال برای اجازه دسترسی کاتتر از دهلیز راست به دهلیز چپ استفاده می شود. ICE اغلب از طریق ورید فمورال(سرخرگ کشاله ران) به دهلیز راست وارد می شود. از دهلیز راست،با دسترسی به دیواره(سپتوم) بین دهلیزی، هر چهار اتاق قلب، هر چهار دریچه و فضای پریکارد (برای تشخیص افیوژن) به راحتی قابل مشاهده است.

حفره های قلب در اکو قلبی
حفره های قلب در اکو قلبی

اکوکاردیوگرام ترانس مری (TEE):

با اکو استاندارد ترانس توراسیک،(از روی قفسه سینه) دیدن آئورت و سایر قسمت‌های قلب شما دشوار است. اگر پزشک شما نیاز به بررسی بهتر این نواحی داشته باشد، ممکن است اکو ترانس مری (TEE) را پیشنهاد دهد.

در این روش  از اکوکاردیوگرافی، پزشک از طریق وارد کردن لوله ای نازک و انعطاف پذیر در دهان شما، یک مبدل کوچک را به سمت پایین گلو و مری هدایت می کند.این مبدل با تولید امواج اولتراسوند باعث دریافت تصاویر قلبی میشود.

این نوع از اکوکاردیوگرافی هنگامی تجویز می شد که اکوکاردیوگرافی استاندارد(از روی قفسه سینه) تصویری صحیح را نشان ندهد و پزشک قادر به تشخیص درست نباشد. دراین روش تصاویر بهتری دریافت میشود، زیرا مری و قلب نزدیک به هم قرار دارند و نیازی نیست امواج صوتی از پوست، ماهیچه یا استخوان عبور کنند.

خطرات :

احتمال نادری وجود دارد که لوله مورد استفاده در اکوکاردیوگرام ترانس مری، مری را خراش دهد و باعث تحریک شود. همچنین در موارد بسیار نادر، می تواند مری را سوراخ کند و باعث سوراخ شدن مری شود که عارضه ای بالقوه خطرناک و گاهی تهدید کننده زندگی است.

شایع ترین عارضه جانبی، گلودرد به دلیل تحریک پشت گلو است. همچنین ممکن است به دلیل آرام بخش مورد استفاده در این روش، کمی احساس آرامش یا خواب آلودگی کنید. علاوه بر این، چاقی و بیماری ریوی می تواند با اکوکاردیوگرافی استاندارد تداخل داشته باشد.

اکوگرافی از طریق مری
اکوگرافی از طریق مری

اکوگرافی قلبی در منزل:

شیراز درمان ارایه دهنده خدمات درمانی تخصصی در منزل، در سراسر شهر شیراز،با افتخار در خدمت شما همشهریان عزیز است. در صورت نیاز به مشاوره و خدمات اکوگرافی قلبی درمنزل با ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره