جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بوی بد دهان از علائم کرونا

فهرست مطالب

اخیرا گزارشات متعددی مبنی بر بوی بد دهان به عنوان یکی از علائم کرونا مطرح شده است،ولی نکته مهم تر اینکه در مقالات و تحقیقات جدید بوی بد دهان را علامت آغازین کرونا قلمداد می کنند.

باید بیشتر دقت داشت که بیماران با بوی بد دهان را سریع به دندانپزشک یا گوارش یا ریه ارتباط ندهیم.بیمار را فالو و مراقب بروز علائم کرونا باشیم.چه بسا که در این بیمار هم بوی بد دهان علامت آغازین کرونا بوده باشد.

با بوی بد دهان چه کنیم ؟

استفاده از دهان شویه می تواند از طریق تخریب لایه خارجی چربی ویروس کرونا، باعث محافظت علیه ویروس کووید ۱۹ شود،دانشمندان تحقیقی سریع بر روی شستشوی دهانی در طول پاندمی کووید ۱۹ آغاز کردند. البته آنها تاکید کردند که این تئوری هنوز تست نشده است و قبلا هم سازمان بهداشت جهانی گفته بود که شواهدی دال بر اثر دهانشویه بر روی کروناویروس دیده نشده است.

همانطور که می دانیم، کروناویروس متعلق به کلاسی از ویروسهاست که به آنها enveloped virus گفته می شود. بدین معنی که لایه ای از از چربی آنها را پوشانده است . تیمی از دانشمندان فکر می کنند که ممکن است دهانشویه هایی باعث تخریب این لایه خارجی ویروس (envelope) گردد و مانع از تکثیر ویروس در دهان و گلو شود.بر اساس این فرضیه، دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین، ستیل پیریدینیوم کلراید، پر اکسید هیدروژن و پوویدون آیوداین، همگی می توانند پتانسیل پیشگیری عفونت را داشته باشند.مطالعات آزمایشگاهی در مورد تاثیر کلرهگزیدین((CHX  بر روی چندین ویروس،اثر بخشی این دهانشویه را در کاهش بار ویروسی نشان می دهد علاوه بر این،با توجه به اثر بخشی CHX در کاهش بار ویروس SARS از خانواده کرونا ویروس،استفاده از آن توصیه می شود.

نتایج مطالعات دیگر نیز تایید کرده است که غلظت های مختلف CHX ویروس را از بین می برد همچنین نشان داده شده است که دهانشویه های essential oils دارای خواص ضد ویروسی در برابر ویروس های پوشش دار هستند،اگرچه از chx در مقابل باکتری ها و ویروس موثر تر هست.

گرچه مصرف کلرهیگزیدین عارضه خاصی گزارش نشده است ولی تنها عارضه آن می تواند ایجاد رنگ در دندان(استفاده بیشتر از سه هفته) تحریک لثه و تغییر در حس چشایی باشد.

روش دوم درمان  برای از بین بردن بوی بد دهان مصرف  قرص مکیدنی لاکتوگام محصول شرکت زیست تخمیر که حاوی استرپتوکوک سالیواریس هست،پردبیوتیک مثل لاکتوگام مکیدنی یک دوره ده روزه می باشد.روزانه یک قرص مکیدنی را در دهان قرار داده و اجازه دهید به طور کامل در دهانتان حل شود.عجله نکنید زیرا هرچه بیشتر قرص مکیدنی در دهانتان بماند باکتری های پروبیوتیکی بیشتر شانس شروع ساخت کلونی را خواهند داشت. همچنین حداقل تا نیم ساعت بعد از مصرف لاکتوگام غذا یا نوشیدنی میل نکنند تا پروبیوتیک مدت بیشتری در محوطه دهان بماند.هر روز مصرف را تکرار کنید تا تمام بسته پایان یابد.

توصیه می شود که در سه روز اول بعد از روش های معمول بهداشت دهان و دندان(مسواک،استفاده از نخ دندان و دهانشویه آنتی سپتیک مانند کلرهگزیدین)بعد از دو ساعت لاکتوگام را مصرف کنید.از روز چهارم دهانشویه حذف و بلافاصله بعد از مسواک و استفاده از نخ دندان،لاکتوگام را مصرف نمایید.

بعد از گذشت چند روز و عدم بهبودی بوی بد دهان می تواند علت های مختلف مثل پریودونتیت،زبان بار،pnd،مشکلات گوارشی،سینوزیت،لوزه ی شکاف دار و…. باشه که برای برطرف شدن علت زمینه ی باید به پزشک مربوطه مراجعه شود.

در اکثر موارد هم خشکی دهان و متعاقب آن بوی بد دهان ناشی از اختلال در عملکرد هیچ یک از ارگانهای بررسی شده،سینوس،دهان و دندان،گوارش ریه و مسائل روانی نبوده صرفا چندین ساعت کارمتوالی و حرف زدن و مکالمه تلفنی و مصرف دیورتیک عنوان درمان ورم اندام تحتانی و فشار خون متوسط گهگاه بوده است و با قطع مصرف دیورتیک و دراز کشیدن در شروع قرنطینه پس از سه روز ورم و بوی بد دهان بدون هیچ داروئی بهبود یافته است،به این افراد توصیه می شود مصرف مایعات را افزایش دهند.هم مقدار مایعات مصرفی و هم دفعات مصرف را(توصیه می شود همیشه یه بطری آب که بهش یه قاشق آبلیمو و یه قاشق روغن زیتون اضافه کرده به همراه داشته باشد و آب را جرعه جرعه مزه مزه کند و قورت دهند)افزایش دهند و از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره