جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رژیم غذایی برای جلوگیری از سنگ کلیه کشف شد

جلوگیری از سنگ کلیه

فهرست مطالب

کشف رژیم غذایی برای جلوگیری از سنگ کلیه

به طور معمول، پزشکان برای جلوگیری از عود سنگ کلیه تغییراتی را در رژیم غذایی تجویز می کنند. متأسفانه، تحقیقات کمی در مورد تغییرات رژیم غذایی برای کسانی که فقط یک بار تجربه تشکیل سنگ کلیه دارند وجود دارد.

سنگ کلیه نه تنها می تواند باعث درد طاقت فرسا شود، بلکه با بیماری مزمن کلیه، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی نیز مرتبط است. اگر یک بار سنگ کلیه را تجربه کرده اید، ۳۰ درصد احتمال دارد که در طی پنج سال آینده سنگ کلیه داشته باشید.

بنابراین، محققان مرکز نفرولوژی میو آمریکا یک مطالعه آینده نگر را برای بررسی تأثیر تغییرات رژیم غذایی طراحی کردند. با توجه به نتایج آنها، غنی سازی رژیم غذایی با غذاهای سرشار از کلسیم و پتاسیم ممکن است از عود سنگ کلیه جلوگیری کند.

سنگ کلیه خارج شده از کلیه یک بیمار
سنگ کلیه خارج شده از کلیه یک بیمار

سنگ کلیه قطعه ای جامد و سنگریزه مانند است که زمانی که ادرار حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی خاص باشد می تواند در یک یا هر دو کلیه ایجاد شود.

 

انجام یک آزمایش

۴۱۱ بیمار که برای اولین بار سنگ کلیه علامت دار را تجربه کرده بودند و یک گروه کنترل شامل ۳۸۴ نفر در این مطالعه شرکت کردند. فاکتورهای رژیم غذایی بر اساس پرسشنامه ای بود که برای شرکت کنندگان اجرا شد، همه آنها بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ یک بار دچار سنگ کلیه شده بودند.

نتایج این تحقیق نشان داد کاهش کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی و همچنین مصرف کمتر مایعات، کافئین و فیتات با احتمال ابتلا به سنگ کلیه علامت دار مرتبط است.

فیتات یا فیتیک اسید ترکیب آلی است که در بسیاری از مواد غذایی گیاهی یافت می‌شود، از جمله در ذرت، گندم، برنج، عدس، سویا و به مقدار زیاد در غلات و حبوبات.

از بین بیمارانی که برای اولین بار تشکیل سنگ کلیه داشتند، ۷۳ مورد آنها در طی ۴ سال آینده مجددا به سنگ کلیه دچار شدند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که سطوح پایین کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی، عود سنگ کلیه را پیش بینی می کند.

خدمات ما:

ویزیت متخصص کلیه در منزل در شیراز

 

مصرف مایعات در جلوگیری از سنگ کلیه

این مطالعه نشان می دهد که مصرف مایعات کمتر از ۳۴۰۰ میلی لیتر در روز یا حدود ۹ لیوان آب، همراه با مصرف کافئین و فیتات، با کاهش تشکیل سنگ برای اولین بار  مرتبط است. مصرف روزانه مایعات شامل مصرف غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات نیز میشود.

مصرف کم مایعات و کافئین می تواند منجر به کاهش حجم ادرار و افزایش غلظت ادرار شود که به تشکیل سنگ کمک می کند. فیتات یک ترکیب آنتی اکسیدانی است که در غلات کامل، آجیل و سایر غذاها یافت می شود که می تواند منجر به افزایش جذب کلسیم و دفع کلسیم از طریق ادرار شود.

رژیم غذایی حاوی پتاسیم وکلسیم
رژیم غذایی حاوی پتاسیم وکلسیم

اگر سنگ کلیه دارید، مقدار زیادی آب بنوشید، مگر اینکه توسط یک متخصص مراقبت بهداشتی دستور دیگری داده شود.

 

مصرف مایعات مهمتر است یا پتاسیم و کلسیم؟

دکتر اندرو رول نفرولوژیست می‌گوید: در این تحقیق کلسیم و پتاسیم کم رژیم غذایی، عامل مهم‌تری نسبت به مصرف کم مایعات برای تشکیل مکرر سنگ کلیه بود. اما این بدان معنا نیست که مصرف مایعات زیاد مهم نیست. ما فقط مزایای افزایش مصرف مایعات را در بین بیمارانی که سابقه تشکیل سنگ کلیه داشتند، پیدا نکردیم.

این مطالعه نتیجه می گیرد که رژیم های غذایی با مصرف روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم ممکن است به پیشگیری از سنگ کلیه برای اولین بار و عود آن کمک کند. این میزان مصرف روزانه مطابق با تغذیه توصیه شده روزانه توسط وزارت کشاورزی امریکا است. در حالی که مصرف پتاسیم بیشتر است.

غذاهای حاوی پتاسیم و کلسیم

دکتر چوچارات می‌گوید: نکته این است که بیماران باید میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از کلسیم و پتاسیم هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. میوه هایی که پتاسیم بالایی دارند عبارتند از موز، پرتقال، گریپ فروت، طالبی، خربزه عسلک و زردآلو. سبزیجات شامل سیب زمینی، قارچ، نخود، خیار و کدو سبز است.

https://www.scitechdaily.com/

https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(22)00259-2/

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره