جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سرطان مثانه چه علائمی دارد؟

فهرست مطالب

مثانه عضوی است در داخل حفره لگن با دیواره هایی ماهیچه ای که ادرار در آن جمع آوری می شود. ادرار به وسیله کلیه ها ، ساخته شده و توسط دو لوله که میزنای (حالب) نامیده می شوند به مثانه حمل می شود. مثانه نیز ادرار را از طریق لوله دیگری به نام پیشابراه (مجرای ادرار) تخلیه می کند..

سرطان یعنی رشد ، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلولهای بدن. بدن انسان از میلیونها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم ، بافتهایی مانند ماهیچه ها ، استخوان و پوست را می سازند. اغلب سلولهای طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آنها وارد میشود، رشد و تولیدمثل می کنند و در نهایت می میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خوداتفاق بیفتد ، بدن سالم میماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می کند. اما مشکلات ، زمانی شروع می شود که یک سلول طبیعی دچار ” جهش ” و یا تغییرشده و به سلول سرطانی تبدیل می شود .

یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود ،ولی در اغلب موارد ، تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطان زا مانند الکل و دخانیات صورت می گیرد در صورتی که سلولهای تومور رشد کنند و تقسیم شوند و سلولهای طبیعی اطراف خود را ازبین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست اندازی کنند ، تومور”بدخیم ” محسوب می شود.

بزرگترین خطرتومورهای بدخیم،توانایی آنها در حمله به بافتهای سالم وپخش شدن در بدن است.
هر چه تومورها رشد کنند و بزرگتر شوند ، جلوی رسیدن موادغذایی و اکسیژن را به سلولهای سالم می گیرند وبا پیشرفت سرطان ، سلولهای سالم می میرند و عملکرد و سالمت بیمار ازبین می رود . اگر جلوی این فرآیند گرفته نشود، سرطان به مرگ می انجامد. سرطان مثانه یکی از شایعترین سرطانها در میان مردان است و این در حالی است که مردان سه برابر زنان مبتلا به این نوع سرطان میشوند.

 

سرطان مثانه

عوامل خطر در بروز بیماری

کشیدن سیگار: بزرگترین عامل خطر در ابتلا به سرطان مثانه کشیدن سیگار است. افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افرد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.

قرار گرفتن در معرض استنشاق مواد شیمیایی سرطان زا آلودگی شغلی: برخی از مواد شیمیایی صنعتی با سرطان مثانه در ارتباط می باشند. این مواد شیمیایی مانند: بنزیین و نفتیل آمین که گاهی اوقات درصنایع رنگ مورد استفاده قرار می گیرد، می توانند عامل بروز سرطان مثانه باشند . همچنین اگر در صنایعی که از برخی مواد شیمیایی استفاده می کنند، ایمن سازی محیط به صورت صحیح انجام داده نشود، ممکن است کارگران را در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قراردهند . صنایعی که در معرض خطر می باشند شامل کارخانجات سازنده لاستیک کائوچو،چرم، نساجی وتولیدات رنگ و تا حدی نیز چاپخانه ها می باشند .

کشیدن سیگار و نیز قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا که به اقتضای حرفه کاری صورت می گیرد هردو با هم در پیشرفت سرطان مؤثر است.

افزایش سن: خطر ابتلا به سرطان مثانه با افزایش سن بالا می رود. میانگین سن در تشخیص سرطان مثانه ۶۵ سال است.

نقص های مادرزادی مثانه: پیش از تولد مجرایی بین ناف (فرورفتگی کوچک روی شکم) و مثانه وجود دارد که معمولا پس ازتولد از بین می رود. اگر بخشی از این مجرا بعد از تولد باقی بماند،که یک سرطان شکل بگیرد. چنین سرطانی بسیار نادر می باشد.

التهاب مزمن مثانه: عفونت های ادراری، سنگ های کلیه و مثانه ونیز سایر دلایل ناراحتی های مزمن مثانه، با سرطان مثانه مرتبط می باشند اما لزوماً باعث بروز سرطان مثانه نمی شوند.

سابقه خانوادگی: احتمال ابتلا به سرطان مثانه در کسانی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده شان به سرطان مثانه مبتلا هستند بیشتر از دیگران است.

سابقه ابتلا به سرطان مثانه: شانس ابتلا به این سرطان در افرادی که در گذشته به این سرطان مبتلا بوده اند بیشتر از دیگران است.

علائم رایج سرطان مثانه عبارتند از:
۱. وجود خون در ادرار
۲. درد در حین ادرار کردن
۳. تکرر ادرار یا احساس نیاز بی موقع به ادرار
نکته:وجود این علائم صد در صد به معنای سرطان مثانه نیست.عفونتها-تومورهای خوش خیم-سنگ های مثانه-یا دیگرمشکلات نیز میتواند موجب بروز این علایم شود. برای تشخیص باید به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص:

• معاینه فیزیکی: پزشک شکم ولگن را به منظور بررسی وجود تومور مورد معاینه قرار می دهد. این معاینه ممکن است شامل بررسی مقعدی یا مهبلی نیز شود.
• آزمایش ادرار: نمونه ادرار به منظور بررسی وجود خون و سلولهای سرطانی و دیگر نشانه های سرطان مورد آزمایش قرار میگیرد.
• عکس برداری از کلیه ها ومثانه با ماده رنگی: یک ماده رنگی درون رگ تزریق می کنند. ماده رنگی در ادرار جمع شده و باعثوضوح بیشتر مثانه در عکسبرداری با اشعه ایکس می شود.
• سیستوسکوپی: پزشک از لوله ای باریک ونورانی به منظورمعاینه مستقیم درون مثانه استفاده می کند وجهت معاینه مثانهسیستوسکپ را از درون مجرای پیشابراه وارد مثانه می کند.

روش های درمانی:
مبتلایان به سرطان مثانه گزینه های درمانی زیادی دارند. ممکن است تحت جراحی ،پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار گیرند.
جراحی روش درمانی رایج برای سرطان مثانه است. نوع جراحی به مرحله و درجه تومور بستگی دارد.(که یا مثانه را از طریق پیشابراه برش می دهند یا مثانه را کامل بر می دارند و یاجزئی از مثانه را بر می دارند.)

نکات مهم
• بعد از جراحی در صورت بروز تب، کمر درد و استفرغ که نشانه عفونت هستند به پزشک مراجعه کنید.
• اگر بعد از سیستوسکوپی دچار خونریزی شدید، تب و لرز شدید به پزشک مراجعه کنید.
• سیگار را ترک کنید.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره