جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هپاتیت A بیماری که باید بشناسیم.

آشنایی هپاتیت آ

فهرست مطالب

هپاتیت A بیماری که باید بشناسیم

تعریف:

هپاتیت A یک عفونت ویروسی کبدی است. هپاتیت باعث ایجاد تورم در کبد می شود و آن را از کار صحیح باز می دارد. شما به کبد سالم نیاز دارید. کبد کارهای بسیاری انجام می دهد تا شما زنده بمانید. کبد موادی را میسازد که با عفونت ها مبارزه می کندو نیز فاکتورهایی را تولید میکند که جلوی خون ریزی را می گیرد.

عامل هپاتیت A

ویروس است که به وسیله مدفوع از بدن شخص آلوده دفع می شود و باعث آلودگی آب آشامیدنی و غذا میشود.
این نوع هپاتیت توسط یک ویروس شدیدا آلوده کننده و مسری ایجاد می شود و از طریق تماس های نزدیک قابل انتقال است.

راه های انتقال

عمده ترین راه انتقال آن از طریق دهانی- مدفوعی می باشد یعنی در مناطقی که بهداشت رعایت نشده و پس از دستشویی، دست ها با آب و صابون شسته نمی شود و با همان دست غذا خورده می شود، این ویروس به راحتی انتقال می یابد.
همچنین در اثر آب، غذاها و شیر آلوده و همچنین در اثرخوردن صدف و گوشت نپخته ماهی یا غذاهایی که به وسیله اشخاص مبتلا طبخ می شوند انتقال می یابد.
هپاتیت A به ندرت از طریق خون به اشخاص دیگر منتقل می شود. هپاتیت A به شکل حاد دیده می شود ولی آلودگی مزمن به وجود نمی آورد. یک بار ابتلا به این بیماری در شخص مصونیت دائمی به وجود می آورد.

علائم بیماری

افراد مبتلا به هپاتیت همیشه تمامی علائم بیماری را نشان نمی دهند. برای مثال اکثر کودکان هیچ نشانه ای از آلودگی ندارند. در حالی که در نوجوانان و بزرگسالان علائم بیماری دیده می شود.
این علائم عبارتند از:
زردی پوست و سفیده چشم ها، احساس خستگی و کوفتگی، درد در ناحیه بالا و طرف راست شکم، کاهش اشتها و وزن، تب، تهوع، اسهال، استفراغ، درد مفاصل، تیره شدن رنگ ادرار و بی رنگ شدن مدفوع.
هپاتیت A باعث افزایش میزان آنزیم های کبدی می شود، فعالیت دستگاه ایمنی بدن افزایش می یابد. علائم بیماری تا ۲ هفته بعد از شروع آلودگی بروز می کند.
این علائم گاهی از یک هفته تا یک ماه بعد نیز خود را نشان می دهند. ۱۵ درصد افراد ۹ – ۶ هفته بعد از آلودگی علائم را نشان می دهند و حدود یک درصد افراد علائم بیماری را خیلی شدید و سریع نشان می دهند و به ندرت این بیماری باعث از کار افتادن کبد و مرگ می شود.

بیماری هپاتیت A

چگونگی تشخیص هپاتیت A

بهترین راه تشخیص بیماری، آزمایش خون است. در این آزمایش ها، دو نوع آنتی بادی برای ویروس مشخص می
شود.

ارتباط بین ایدز و هپاتیت A

افرادی که به ایدز مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت A هستند. در این افراد دوره ابتلا به بیماری و بروز علائم و بهبودی کامل طولانی تر است. در افراد مبتلا به ایدز چون داروهای ضد ایدز به کبد آسیب می رسانند علائم بیماری هپاتیت A بیشتر بروز می کند.
در حقیقت لازم است با مشورت پزشک، داروها را قطع کنند تا آنزیم های کبدی به حد طبیعی باز گردند.

درمان :

در زمانی که علائم بیماری و زردی بروز کرد فرد فقط باید استراحت کند تا ویروس توسط دفاع سیستم ایمنی بدن مهار شود و به تدریج التهاب کبدی به وضعیت سابق برگردد.
اگر شخص اسهال و استفراغ دارد می تواند از مایعات استفاده کند. اگر چه بهترین راه مراجعه به پزشک است .
اگر فکر می کنید اخیرا ویروس هپاتیت به بدن شما منتقل شده است، گاماگلوبولین (با توصیه پزشک) تزریق کنید.
به شرط آن که بیشتر از ۶ – ۲ هفته از ورود ویروس نگذشته باشد.
نکته قابل ذکر این است که هپاتیت A به هیچ نوع درمان دارویی احتیاج ندارد.

چگونگی پیشگیری از بیماری

بهترین راه واکسیناسیون است. دو نوع واکسن برای این بیماری وجود دارد. اثرات جانبی این واکسن ها خیلی خفیف است و علائمی شبیه سرماخوردگی و درد در ناحیه واکسن می باشد.
بیشتر کودکان زیر ۱۰ سال ویروس هپاتیت A دارند هپاتیت A شایع ترین نوع ویروس در کودکان است به طوری که تقریبا ۱۰۰ درصد کودکان زیر ۱۰ سال به این ویروس مبتلا می شوند.
هپاتیت A خیلی خطرناک نیست و در ۹۹ درصد موارد بعد از یک یا دو هفته کودک مبتلا خود به خود و بدون نیاز به دارو و درمان بهبود پیدا می کند.
تنها در یک دهم درصد یعنی به احتمال یک در هزار مورد ویروس هپاتیت A شکلی پیدا می کند که می تواند کشنده باشد به همین علت توجه به آن دارای اهمیت است.
هپاتیت A خود را به صورت اسهال، بی قراری و خستگی در کودک نشان می دهد ولی چون این علائم خفیف است تنها با آزمایش خون می توان به وجود ویروس این هپاتیت در بدن پی برد.
هپاتیت A نیازی به درمان ندارد و چه علامت داشته باشد و چه علامت نداشته باشد خود به خود بهبود می یابد.

از راه های زیر می توانید از خود و دیگران در برابر هپاتیت A محافظت کنید:

• میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف ضد عفونی کنید.
• وسایل بیمار را نیز ضد عفونی کنید.
• باید در دفع بهداشتی فاضلاب جهت جلوگیری از آلودگی آب، میوه ها، سبزیجات و خوراکی ها دقت شود.
• پس از توالت و قبل از پخت غذا یا قبل از غذا خوردن دستهای خود را بشویید.
• اگر مجبور به دست زدن به مدفوع دیگران هستید از دستکش استفاده کنید. پس از آن نیز دست های خود را بشویید.
• وقتی به کشور دیگری مسافرت می کنید از آب های بطری بنوشید. از قطعات یخ غیر بهداشتی استفاده نکنید و میوه و سبزی را در آب فراوان بشویید.

 

برای در یافت خدمات پزشکی و درمانی موسسه شیراز درمان از طریق سایت و واتساپ با ما در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره