جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کرونا و اسهال و مراقبتهای لازم

تنفس سخت یکی ازعلائم خطرناک كوويد 19

فهرست مطالب

نشانه‌های بیماری کرونا و اسهال
طبق تحقیقاتی که توسط دانشمندان چینی روی مبتلایان کویید ۱۹ انجام‌شده است، در حدود ۳ تا ۸۰ درصد از بیماران، دارای مشکلات گوارشی بوده‌اند. به‌ طور کلی، افرای که مبتلا به نوع خفیف این ویروس شده‌اند یا فقط علائم گوارشی دارند یا به همراه علائم گوارشی، علائم تنفسی نیز دارند. همان‌طور که گفتیم، یکی از علائم گوارشی که در بیماران مبتلا به ویروس کرونا مشاهده ‌شده است، اسهال است. در چند خط بعدی بیماری اسهال را بیشتر شرح می‌دهیم.

اسهال چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟
به‌ طورطبیعی تعداد دفعات حرکات روده که موجب دفع می‌شود سه بار در روز است. زمانی که وزن مدفوع از ۳۰۰ گرم در روز بیشتر شود و ۶۰ تا ۸۵ درصد وزن آن از آب تشکیل شده باشد، فرد دچار اسهال شده است.

بیماری اسهال به طور کلی به دلایل زیر رخ می‌دهد:

✔ ویروس‌ها

✔ باکتری‌ها

✔ داشتن آلرژی به غذا یا داروی خاص

✔ بیماری “سندروم روده تحریک‌پذیر” یا IBS

✔ استرس

نشانه‌های این بیماری شامل موارد زیر می شود:

✔ نیاز شدید به استفاده از سرویس بهداشتی

✔ استفاده از دستشویی ۳ تا ۴ بار در روز

✔ دل‌پیچه و دل‌درد

✔ عوض شدن رنگ مدفوع

✔ خستگی شدید

بعضی از بیمارانی که به نوع خفیف ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، تنها دارای علائم گوارشی نظیر اسهال بوده‌اند. اما آیا می‌توان به قطعیت گفت که هر فردی که اسهال بگیرد لزوماً به کوویید ۱۹ مبتلا شده است؟

جواب این سؤال مسلماً خیر است. همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، دلایل ایجاد اسهال در افراد متفاوت است. داشتن استرس زیاد می‌تواند نشانه‌هایی از قبیل سردرد، سرگیجه، تهوع و اسهال را به همراه داشته باشد. اما از طرفی افراد مبتلا به نوع خفیف ویروس کرونا، اسهال می‌گیرند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده علائم مربوط به اسهال، هر چه زودتر به مراکز درمانی برای تست کرونا مراجعه کنید.

اگر محدودیت‌های ترددی در تهران و کرج باعث شده تا نتوانید به مراکز درمانی معتبر برای تست کرونا مراجعه کنید، اگر می‌ترسید که با مراجعه به مراکز درمانی تست کرونا، در معرض محیط‌های آلوده یا افراد مبتلا قرار بگیرید، کافی است که همین‌الان برای ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل توسط هوم کا، اقدام کنید.

نشانه های بیماری اسهال ناشی از کرونا
✔ درد شکم در بالای ناف و نواحی بالای آن و در ناحیه معده (شبیه دردی است که در زمان مسموم شدن تجربه می‌کنید)

✔ اسهال؛ ممکن است تا چندین روز طول بکشد. مدت‌زمان آن به چند هفته نمی‌کشد و در مواد معدودی ممکن است به همراه خون باشد

✔ حالت تهوع و استفراغ

در صورت داشتن نشانه‌های بیماری کرونا و اسهال ناشی از آن باید چه‌کار کنیم؟
اگر دچار علائم گوارشی نظیر دل‌درد، تهوع و اسهال شدید و این علائم حداقل دو تا سه روز ادامه پیدا کرد و یا علائم دیگری نظیر مشکلات تنفسی برایتان ایجاد شد، باید به مراکز درمانی مراجعه کنید.

درمان کرونا و اسهال
۱۵ درصد از افرادی که علائم گوارشی دارند، تنها با مایع درمانی و استراحت در منزل درمان شده‌اند. برای درمان دل‌پیچه می‌توان از قرص هیاسین استفاده کرد. این قرص را باید حداکثر ۳ عدد در روز مصرف کنید. برای درمان استفراغ معمولاً داروهای نظیر دومپریدون و اندانسترون تجویز می‌شود. درصورتی‌که علائم شما بیشتر از ۵ الی ۶ روز باقی ماند یا شدت آن‌ها بیشتر شد، مثلاً در اسهال خود لکه‌های خون مشاهده کردید و یا تب و تنگی نفس به دیگر علائمتان افزوده شد، حتماً به دکتر مراجعه کنید.

تغذیه برای درمان کرونا و اسهال ناشی از آن
اگر علائم گوارشی شما شامل اسهال، در درد و حالت تهوع بود از خوردن غذاهای چرب و سس‌ها خودداری کنید. چراکه این نوع از غذاها حرکات دستگاه گوارش را افزایش داده و وضعیت شما را بدتر می‌کند. در این دوران به‌هیچ‌وجه از شیر استفاده نکنید. خوردن میوه‌های تابستانی مثل هلو، گیلاس و آلو وضعیت شما را تشدید می‌کند. استفاده از مواد غذایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم وضعیت شمارا بدتر می‌کند:

✔ نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه، هات‌چاکلت، چای یا شکلات
مصرف این دسته از مواد غذایی باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و در نتیجه کمبود آب بدن شما را دو چندان می‌کند.پس بهتر است که در زمان ابتلا به کرونا و بروز علائمی نظیر اسهال از خوردن آن ها اجتناب کنید.

✔ مواد غذایی نفاخ
استفاده از این دسته از مواد خوراکی باعث بدتر شدن حال شما می‌شود. برخی از سبزیجات مثل کلم، ، گل‌کلم، برکلی و حبوبات و چاشنی‌های غذا جز مواد غذایی نفاخ به حساب می‌آیند.

✔ مواد غذایی ملین
استفاده از مواد غذایی ملین، به دلیل تحریک کردن روده، اسهال شما را تشدید می‌کند. این مواد شامل انجیر، آلوچه، آب‌آلو و میوه‌های مسهل و ملین دیگر می‌شود.

با مصرف ماست کم چرب یا ماست پروبیوتیک، روند درمانتان سرع تر می شود. همچنین می‌توانید از میوه‌هایی نظیر موز و سیب پخته شده استفاده کنید. موز دارای موادی نظیر پتاسیم است که می‌تواند جایگزین املاح از دست رفته ناشی از اسهال در بدن شما باشد. از مواد غذایی دیگری که به درمان کرونا و اسهال کمک می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔ برنج سفید؛ هضم این ماده غذایی راحت است

✔ سس سیب

✔ سیب پخته

✔ کمپوت سیب بدون شکر

✔ نان سفید؛ این نوع از نان در مقایسه با نان سبس دار که سخت تر هضم می شود، برای شما بهتر است. نان سبوس و دستگاه گوارش شما را اذیت می‌کند. کسانی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند بهتر است که از نان فاقد گلوتن استفاده کنند.

✔ پوره سیب زمینی

✔ جوجه آب پز یا جوجه بخار پز

✔ آب مرغ

✔ سوپ مرغ

✔ بلغور جو دوسر

✔ نعناع؛ در صورتی که سوزش سر دل ندارید، آن را مصرف کنید

✔ ریشه زنجبیل تازه؛ اگر پلاکت خونتان کم نیست آن را مصرف کنید

برای درمان کرونا و اسهال ناشی از آن، علاوه بر رعایت کردن تغذیه و استفاده از دارو و مواد غذایی مناسب، بهتر است که اقدامات زیر را انجام دهید:

✔ قرنطینه خانگی
بیشتر افرادی که به نوع خفیف کرونا مبتلا شده‌اند و علائمی نظیر اسهال دارند تنها با استراحت در خانه خوب می‌شوند. قرنطینه خانگی احتمال انتقال ویروس کرونا را در سطح جامعه به شدت کم می‌کند.

✔ استفاده از تخت و سرویس بهداشتی مجزا
اگر با خانواده خود زندگی می‌کنید، بهتر است که از دستشویی مجزایی استفاده کنید. چرا که ممکن است ویروس کرونا از طریق مدفوع شما به دیگران سرایت کند.

✔ شستن مکرر دستان
سعی کنید دستان خود را به طور منظم با آب و صابون بشویید. چرا که بعد از عطسه و سرفه، استفاده از دستشویی و پاک کردن بینی خود، ویروس کرونا روی دستان شما قرار می‌گیرد.

✔ ضد عفونی کردن سطوح مختلف
به طور روزانه تمامی سطوحی که با آن‌ها در تماس هستید از قبیل سنگ دستشویی و توالت فرنگی، دستگیره دستشویی، شیر آب کلید برق و تمامی وسایلی که فکر می‌کنید در طول روز با آن‌ها در تماس بودید را با مواد ضد عفونی کننده، ضد عفونی کنید . ضد عفونی کردن منظم خانه امکان انتقال ویروس کرونا را در بین اعضای د خانه کم می‌کند.

✔ خوردن مایعات
یکی از کارهایی که در زمان ابتلا به کرونا ویروس و بروز علائمی نظیر اسهال باید انجام دهید، خوردن مایعات است. می‌توانید از داروخانه ORS تهیه کنید. در ترکیبات این محلول الکترولیت‌هایی وجود دارد که مصرف آن به بدن شما کمک می‌کند تا املاح از دست رفته خود را جبران کند. خوردن آبمیوه و غذاهای آب دار نیز به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر خوب شوید.

خدمات درمانی تست کرونا شیراز درمان
اگر فکر می‌کنید به کرونا مبتلا شده‌اید و علائمی که تا کنون به توضیح آن‌ها پرداختیم را دارید و می‌خواهید کادر مجربی از متخصصین از شما تست کرونا بگیرند، کافی است   در سایت شیراز درمان، با ما تماس گرفته و درخواست خود را بیان کنید. استفاده از خدمات تست کرونا در منزل  فرصت استثنایی است که به شما امکان می‌دهد بدون مراجعه به مراکز درمانی شلوغ و آلوده، از وضعیت سلامتی خود آگاه شوید.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره