جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کیفوز یا قوس پشتی چیست؟

کیفوز یا قوس پشتی

فهرست مطالب

ستون فقرات انسانها به طور طبیعی دارای چهارانحنا می باشد. این انحناها به توزیع بهتر نیروهای وارد بر ستون فقرات کمک می کنند.
زمانیکه ستون فقرات را از پهلو نگاه می کنیم این انحناها باید ملایم باشند و اگر خیلی زیاد شوند نشانه اختلالات راستای ستون فقرات مانند کیفوز و لوردوز می باشد. گرد بودن ستون فقرات در قسمت سینه ای تا حدودی طبیعی است. وقتی این خم بودن از حدی بیشتر باشد به آن کیفوز گویند. کیفوز ستون مهره به علت تغییر شکلی که در تنه ایجاد میکند برای بیماران بسیار ناخوشایند است. پزشک ارتوپد برای تشخیص این بیماری از رادیوگرافی ساده استفاده میکند. مهره های اول تا دوازدهم سینه ای قوسی را تشکیل میدهند که زاویه بین ۴۵-۲۰ درجه دارد. اگر این قوس از ۵۰ درجه بیشتر باشد غیر طبیعی محسوب میشود.

علائم کیفوز:

• شایعترین علامت کیفوز، نمای برجستگی زیاد در ناحیه پشتی ستون فقرات است.
• درد و ناراحتی ناحیه پشت
• خستگی عضلات اطراف ستون فقرات
• خشکی و کاهش انعطاف ستون فقرات پشتی
• در موارد بسیار شدید می تواند منجر به فشار به نخاع و ریشه های عصبی و کاهش فضای قفسه سینه و به دنبال آن مشکلات قلبی ریوی مانند تنگی نفس یا درد قفسه سینه شود.

درمان کیفوز یا قوس پشتی ستون فقرات چیست؟

برای درمان کیفوز پزشک ارتوپد هم از درمان های غیر جراحی و هم درمان های جراحی استفاده میکند. بیمار باید نرمش های طبیخاصی را برای تقویت عضلات اطراف ستون مهره انجام دهد. اگر فرد همچنان در حال رشد باشد ممکن است پزشک معالج از بریس های خاصی استفاده کند. استفاده از این بریس ها معمولا تا زمان تمام شدن رشد در پایان بلوغ ادامه میابد.
اگر زاویه قوس ستون مهره بیش از ۷۵ درجه باشد معمولا از درمان جراحی استفاده میشود.
در درمان جراحی این بیماری، پزشک معالج ابتدا امتداد مهره ها را اصالح کرده و سپس با استفاده از پیچ و میله های خاصی آنها را در وضعیت اصلاح شده نگه میدارد. همچنین با استفاده از پیوند استخوان تعدادی از مهره ها را به یکدیگر جوش میدهد.
درمان کیفوز های مادرزادی نیز به توسط عمل جراحی انجام میگیرد.
درمان کیفوز بر اساس علت و شدت آن متفاوت است.

تمرین برای قوس پشتی

در زیر تعدادی از روشهای درمانی کیفوز ذکر شده است:

ورزش درمانی:

ورزش درمانی برای عضلات کوتاه شده و ضعیف شده در ناحیه ستون فقرات پشتی و قفسه سینه انجام می شود. البته باید این ورزشها توسط متخصص پزشکی ورزشی و پس از معاینه کامل تجویز گردند.

داروهای ضد التهاب:

کاربرد داروهای ضد التهاب در موارد تشدید درد می باشد. این دارو ها حتما تحت نظارت پزشک مصرف گردند.

فیزیوتراپی:

برای کاهش درد در موارد تشدید درد اطراف ستون فقرات بکار می رود.

استفاده از کمربند طبی بریس:
تجویز کمربند طبی (بریس) تحت نظارت پزشک و در شرایط الزم (بر اساس شدت کیفوز و مرحله رشدی فرد)صورت می گیرد.

جراحی:
جراحی اکثرا در موارد شدید کایفوز و برای جلوگیری از عوارض قلبی ریوی توصیه می شود. جراحی کیفوز روشهای مختلفی مانند روش بازکردن از قدام یا بازکردن از خلف دارد که براساس صالحدید پزشک انتخاب می شوند.

کیفوپالستی:
یکی از روشهای جدید درمانی، روشی به نام کیفوپالستی است. معمولا دراین روش ابتدا با یک بالون کوچک ارتفاع مهره بازگردانده می شود. سپس با استفاده از تزریق ماده ای سیمانی شکل ارتفاع مهره باز سازی می شود. این روش بیشتر در موارد کیفوز ناشی از شکستگیهای فشاری در افراد مبتلا به پوکی استخوان بکار می رود.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اشتراک گذاری:

: امتیاز مقاله

مقالات برگزیده
خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره