آزمایش چربی خون در منزل شیراز

آزمایش چربی یا آزمایش کلسترول خون در منزل، یکی از پنل های آزمایشگاهی می باشد که برای سنجش میزان چربی در خون از جمله سنجش کلسترول و تری گلیسرید استفاده می شود. از نتایج این آزمایشات می توان برای تعیین میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و همچنین مشکلات مربوط به کبد و پانکراس و برخی بیماری های ژنتیکی دیگر، استفاده کرد.

آزمایش چربی به طور معمول به عنوان یک آزمایش کنترلی و به همراه سایر آزمایشات مثل آزمایش CBC و قند خون، برای افراد درخواست می شود. از این آزمایش همچنین برای بررسی میزان تاثیر درمان دارویی در کاهش میزان چربی خون، استفاده می گردد.

از آزمایش چربی در صورتی که به عنوان چکاب و برای کنترل وضعیت چربی های فرد درخواست شود، برای بزرگسالان از هر ۴ تا ۶ سال یکبار، برای کودکان از هر ۱۰ سال یکبار و برای افراد مسن به صورت سالانه باید مورد آزمایش قرار گیرند.

اما در صورت وجود بیماری های مرتبط با چربی بالا در فرد، و یا فرد بنا به علائمی که دارد، در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها قرار داشته باشد، به صورت منظم از هر ۳ ماه یکبار آزمایش چربی باید انجام شود.

 

برای انجام آزمایش چربی شما باید به صورت ناشتا و به اندازه ۹ تا ۱۲ ساعت ناشتایی به آزمایشگاه مراجعه نمایید و یا از طریق شرکت خدمات پزشکی شیراز درمان اقدام به نمونه گیری در منزل کنید. پس از انجام این کار، نمونه خون شما از قسمت ورید دست گرفته شده و برای انجام آزمایش، به آزمایشگاه ارسال می گردد. البته در افراد ۲ تا ۲۴ سال، در صورتی که برای چکاب و کنترل مراجعه کرده باشند، می توان این تست را بدون داشتن ناشتایی نیز نمونه گیری کرد. در صورت داشتن چربی خون بالا، فرد با مشکلات زیادی رو به رو می شود.

 

آزمایش چربی خون در منزل

وجود چه علائمی در فرد حتما باید این آزمایش را انجام دهد؟

۱- گزگز و مور مور شدن کف پا ها در شب
۲- خواب رفتگی پا ها با تکرر بالا به خصوص به هنگام شب
۳- داغ شدن کف پا در زمان خواب
۴- احساس خواب آلودگی مفرط
۵- احساس خستگی زیاد و غیر طبیعی
۶- احساس سنگینی در سر
۷- بروز ورم و باد در عضله های صورت
۸- خشک شدن دهان
۹- تلخ شدن مزه ی دهان
۱۰- عرق کردن زیاد بدن
۱۱- افزایش تپش های قلب بعد از وعده های غذایی چرب

 

کاربرد آزمایش چربی خون در منزل:

  • کلسترول تام. که میزان کلسترول کل را در بین تمام ذرات چربی خون اندازه گیری می نماید.
  •  تری گلیسرید. که در آزمایش چربی میزان کل تری گلیسرید موجود در کل لیپوپروتئین ها به خصوص VLDL یا لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین را اندازه گیری می کند.
  • HDL. که میزان کلسترول موجود در لیپوپروتئین با چگالی بالا را مورد اندازه گیری قرار می دهد. به زبان عامیانه، به این نوع لیپوپروتئین، ” چربی خوب ” نیز گفته می شود، زیرا کلسترول اضافی خون را به کبد حمل کرده تا در آنجا از بدن دفع شود.
  • LDL. میزان کلسترول را در لیپوپروتئین با چگالی پایین مورد اندازه گیری قرار می دهد. به این نوع لیپوپروتئین نیز ” چربی بد ” گفته می شود، زیرا باعث انباشت و تجمع کلسترول های اضافی در دیواره رگ های خونی می شود، که در نهایت می تواند باعث گرفتگی رگ و سکته های قلبی و مغزی شود. به صورت کلی، در آزمایش چربی می توان میزان LDL را به وسیله اندازه گیری کلسترول، تری گلیسرید و HDL بدست آورد.

 

  • همچنین در آزمایش چربی ممکن است چند پارامتر دیگر نیز گزارش شود که از طریق محاسبه موارد بالا بدست می آیند. از جمله:
  • VLDL. یا لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین که از طریق تقسیم تری گلیسرید بر ۵ بدست می آید. به طور معمول در خون، میزان تری گلیسرید حدود ۵ برابر VLDL می باشد.
  • غیر HDL. از طریق تفریق کلسترول تام از HDL بدست می آید.
  • نسبت کلسترول/HDL. که نسبت میزان کلسترول خون بر HDL را بیان می کند.

 

آزمایش چربی خون چه زمانی درخواست می شود؟

اگر شما مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستید و یا اینکه ریسک فاکتورهای مربوط به ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارید، باید به صورت مستمر آزمایش چربی بدهید.

برخی از این ریسک فاکتورها عبارتند از:
• استعمال دخانیات و سیگار
• چاق بودن و داشتن اضافه وزن
• رژیم غذایی نا مناسب
• عدم تحرک جسمانی مناسب و ورزش نکردن
• افزایش سن (در مردان بالای ۴۵ و در زنان بالای ۵۵ سال)
• بالا بودن فشار خون (فشار خون بالاتر از ۱۴/۹ که نیازمند درمان دارویی می باشد)
• داشتن سابقه فامیلی در مورد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
• داشتن مشکلات قلبی یا داشتن حمله قلبی اخیر

 

متخصصان موسسه درمانی شیراز درمان در هر زمان و مکانی آماده نمونه گیری و آزمایش در منزل شما هستند. خدمات آزمایش در منزل راه اندازی شده است تا هیچ بیماری به انجام آزمایش ها و پیگیری درمان خود را به تعویق نیندازد.
برای اطلاع بیشتر از خدمات مجموعه ما و جهت هماهنگی با کادر متخصص و مجرب شیراز درمان به سایت شیراز درمان و یا با تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.